Groei&Bloei OOK DIT JAAR WEER

OOK DIT JAAR WEER

De hoogstambomen in Eindelooshaof hebben een leeftijd van meer dan 60 jaar. In augustus 2010 meldde ik de eerste keer een takbreuk bij een grote boskoopboom. De jaren daarna kwam dit onderwerp regelmatig terug. En ook dit jaar weer is het raak. Zes dagen geleden verloor die grote boskoopboom het laatste gedeelte van zijn kroon. Sophie en ik hebben twee dagen gesloopt om het pad naast de houtwal weer vrij te krijgen. Begin van een tweede houtwal is gemaakt. Drie dagen geleden werd een pad aan de andere kant van de tuin versperd door een sterappelboom. Dit was weliswaar geen hoogstam en ook veel jonger dan de boskoop, maar hij had toch al een flink formaat. Vlak boven de grond op de entplaats afgebroken, dus totaal verloren. Sloopwerkzaamheden hervat. Tijdens het zagen om de ex-boom te kunnen afvoeren klonk elders uit de tuin een krakend geluid. En jawel... Nu bleek een middenpad in de tuin versperd te zijn door een grote tak van een ouderwetse hoogstam sterappel. Evenals in voorgaande jaren meestal het geval was betrof het nu ook weer gewichts- en geen stormschade en de vooruitzichten zijn zo dat gewicht dit jaar nog meer gekraak zal veroorzaken. Positief is dat er weer enkele flinke stutten zijn gewonnen om een deel van het gewicht te kunnen dragen.