Talkshow Het Vergeten Tuinseizoen van Stichting Steenbreek, online

2 november 2020 t/m 2 november 2020

2 november 2020
De hele maand oktober stond bij Stichting Steenbreek in het teken van Het Vergeten Tuinseizoen. Met een informatieve online talkshow op maandag 2 november van 14.00 tot 15.00 uur wordt deze maand afgesloten. De presentatie is in handen van Margot Ribberink, voormalig weervrouw en ambassadeur van Stichting Steenbreek.
Klimaatverandering heeft niet alleen gevolgen voor de beplanting in de particuliere tuin ook voor de openbare ruimte wordt het belang van aanplant in het najaar steeds groter. Tijdens de talkshow - voor zowel professionals als tuinbezitters - ontvangt Margot Ribberink diverse gasten om vanuit wetenschap en praktijk de vele voordelen van beplanting in het najaar samen te bespreken.
In de groene sector is de afgelopen 30 jaar de focus om diverse redenen geheel in het voorjaar komen te liggen. Het najaar als tuinseizoen is daardoor naar de achtergrond verschoven. Dat is jammer, zeker nu door de klimaatverandering de lente steeds vroeger begint en de zomer lang aanhoudt met daarbij vaak zeer warme, langdurige droge periodes. In het najaar is de bodem nog warm van de zomer en slaan de planten beter aan. Bomen, struiken, vaste planten en bollen kunnen makkelijker worden geplant of verplant omdat ze in ‘slaap-stand’ zijn. De grond heeft meer tijd om aan de wortels te plakken en de wortels hebben meer tijd om zich te ontwikkelen. Zo kunnen ze makkelijker voeding en water opnemen op momenten dat het moeilijk wordt. Maar het belangrijkste is dat de tuinbezitter die in het najaar in de tuin aan de slag gaat, al direct in het vroege voorjaar kan genieten van een mooie en levendige tuin. En vroeg in het voorjaar bloemen is weer goed voor de biodiversiteit.
PROGRAMMA TALKSHOW
14.00-14.20 uur: Margareth Hop (Actifolia) over wat klimaatverandering voor plantgoed betekent. Zij doet al 30 jaar onderzoek naar de eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van bomen, heesters en vaste planten.
14.20-14.40 uur: Johan van den Berk (van den Berk Boomkwekerijen) en Lodewijk Hoekstra (tv-tuinman) over belang van bomen en vergroening in algemene zin.
14.40-15.00 uur: Lodewijk Hoekstra en Bert Roete (Arnhem Klimaatbestendig) over de bijdrage die tuinbezitters ieder najaar zelf kunnen leveren aan het veranderende klimaat.

Het Vergeten Tuinseizoen is een initiatief van Stichting Steenbreek en NL Greenlabel in samenwerking met Stichting De Groene Stad, De Tuinen van Appeltern en Tuinbranche Nederland.

De talkshow is online te bekijken via www.vergetenseizoen.nl. Vanaf 13.55 uur is de livestream actief.

• Kostengratis