Brede coalitie op de bres voor groene en natuurlijke leefomgeving

Vijf landelijke natuur- en tuinorganisaties hebben de handen ineengeslagen en trekken gezamenlijk op voor het belang en de kwaliteit van de groene ruimte en leefomgeving in Nederland. Het betreft AVVN, Groei & Bloei, IVN, KNNV en Velt.

Onderaan kun je de tekst van het convenant downloaden

Groene gebieden slachtoffer

Een belangrijke motivatie voor hun samenwerking is dat de druk op de ruimte enorm toeneemt, vooral in en om steden. Het zijn vooral de groene gebieden die door woning- en bedrijvenbouw of nieuwe verkeerswegen geslachtofferd dreigen te worden.

Dat wringt met het feit dat overal in het land steeds meer mensen zich bewust zijn van het belang van een gezonde leefomgeving. Ze ervaren het groen in verstedelijkte gebieden als bron van rust en gezondheid. Ze werken samen om de natuur te behouden en biodiversiteit te bevorderen. Het zelf verbouwen van gezond en natuurlijk voedsel, in moestuinen en volkstuinen, staat geweldig in de belangstelling. Groen en natuur helpen bovendien wateroverlast en hittestress in versteende gebieden te verminderen.

Groene projecten en chemische middelen terugdringen

De vijf organisaties maken zich zorgen dat de druk op de ruimte er toe leidt dat de natuur, het groen en de ecologie geschaad worden, en daarmee de belangen van iedereen die erbij betrokken is. Daarom roepen ze bewoners, organisaties en overheden op om initiatieven voor groene projecten te nemen en bij stedelijke (her)inrichting het belang voor parken, moes- en volkstuinen en ecologie volwaardig in te passen. Chemische bestrijdingsmiddelen in en om de tuin moeten ontmoedigd worden. De vijf organisaties bieden ondersteuning bij het bereiken van deze doelstellingen.

Uit het convenant:

ZORGEN

Wij maken ons zorgen dat de druk op de ruimte tot ondoordachte besluiten leidt met onomkeerbare gevolgen voor de kwaliteit van leven voor mens en natuur in en om onze steden. Juist op het moment dat het besef groeit van het belang van betrokkenheid van de mens met natuur en groene ruimte - individueel en collectief - dreigt de kwaliteit van de beschikbare ruimte daarvoor nog verder af te nemen. Terwijl het zelf actief betrokken zijn bij bijvoorbeeld een moestuin of volkstuin onmiskenbaar toeneemt.

DAAROM DEZE SAMENWERKING

Wij spreken uit gezamenlijk te willen optrekken voor het belang van de groene ruimte en de leefomgeving. Wij roepen bewoners, organisaties en overheden op om:

• Initiatieven voor groene projecten te nemen en te ondersteunen;
  • Bij planvorming het belang van groene ruimte volwaardig met andere belangen te wegen;
  • Bij (her-)inrichting van gebieden altijd ruimte voor parken, moes- en volkstuinen en ecologie in te passen;
  • Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen te ontmoedigen. Chemievrij tuinieren te stimuleren door het aanbieden van richtlijnen en alternatieven.

De vijf organisaties

•AVVN: landelijke organisatie voor verenigingen van hobby- en volkstuinders. www.avvn.nl

•KMTP/Groei & Bloei: De grootste tuincommunity van Nederland en Vlaanderen. www.groei.nl

•IVN: Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid. www.ivn.nl