Groei&Bloei Afbouwen 2018

Afbouwen 2018

Het einde van het tuinseizoen komt in het zicht, het nadert gestaag maar met zonnige schreden. Naast hard werken om de tuin winterklaar te maken ook tijd voor ontspanning, effe weg geweest en een aantal keren op de fiets genoten van het prachtige najaarszonnetje, wanneer je  niet naar de bomen keek, leek het wel hartje zomer, onderweg kwamen we verrassende dingen tegen.

Op weg om te fietsen rond Broek in Waterland botsten we op een kudde kamelen, in het Limburgse wandelden we langs een wijngaard waar de druivenoogst in volle gang was, prachtige volle ranken met witte en blauwe druiven, net als thuis een mooie en rijke druivenoogst. In het heuvelland zagen we diverse kruis- en Mariabeelden, in (piep)kleine tuintjes, op onze tocht rond Uitgeest ontdekte we een nieuw opgericht kapelletje (knus en gezellig houten boetje)  barstensvol info over/historie van de omgeving/de schaatsvereniging rond de Cromme eie ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan. Afgelopen vrijdag fietsen we bijna de hele dijk rond West-Friesland en zagen daar prachtige groene en witte zwanen, de laatste opgesteld op de nostalgische kermis in het Zuiderzeemuseum.

En dan de hop, ontdekte eerst een hoprank om de hoek bij mij thuis, we zagen ook wilde hop op onze wandelingen in Limburg en ontdekte vorige week een nog mooiere rank ietsje verder weg van huis.

Was zo blij met de egel die ik een poosje terug ontdekte, schuil gekropen in de composthoop, geweldige hulp bij bestrijden van slakken op de volkstuin, maar……….. vreesde voor zijn gezondheid (slakkenkorrels) het waren niet de korrels die hem de das om deden, vond hem een week of twee terug met afgebeten kop, meneer de vos????????

Kocht jaren geleden een mooie gras, die in z’n pot bleef staan, waar later ook andere planten in infiltreerden, dacht dat ik de gras ……. Squaw helemaal kwijt was, maar vond hem deze zomer terug, heerlijk mee geschikt samen met najaarsmargrieten, de laatste solidago, venkel en dille werd het een prachtig najaarsboeket.

Reacties (3)