Groei&Bloei Appels - Blik op de Tuin 881

Appels - Blik op de Tuin 881

Appels kennen een lange geschiedenis en speelden al vroeg een rol rond festiviteiten.....

In de Middeleeuwen speelden appels een rol bij het uitvoeren van mysteriespelen, een liturgische vorm van toneel. Rond de Advent was vooral het verhaal van Adam en Eva in het paradijs populair. Als paradijsboom, want daar hing tenslotte dé appel aan, gebruikten spelers, met appels versierde, groenblijvende takken. Omdat de uitvoering van dergelijke spelen ook in kerken plaatsvond, kwam deze voorloper van de kerstboom vanzelf in de kerk terecht. Ook de eerste kerstboom in de Duitse Elzas was versierd met appels.

Appels, zijn lid van de rozenfamilie en behoren tot het geslacht Malus. De talloze eetbare appels, zoals wij die kennen, zijn het eindresultaat van een eeuwenlang proces van kruising, vooral in Centraal-Azië. In de negentiende eeuw hadden vele steden in Europa, maar ook in Nederland zelfs hun eigen rassen. Met de introductie van halfstamappelbomen zijn er hiervan helaas veel verloren gegaan. Gelukkig zijn er pomologische verenigingen en stichtingen, zoals Stichting ‘Fryske Frucht’ die deze rassen in ere willen herstellen en als erfgoed willen behouden.

Toevallig kwam ik, toen ik een weekend in Friesland was, de 1e editie van de informatiekrant van ‘Fryske Frucht’ tegen. Daarin las ik, dat deze stichting, naast het stimuleren van de aanplant van hoogstamfruit, zich tot doel heeft gesteld om verspilling van dit heerlijke fruit te voorkomen door appels, die gedoemd zijn van de boom te vallen en roemloos onder te gaan, in te zamelen. ‘Fryske Frucht’ maakt hier dan heerlijke appelsap voor de verkoop van. In zijn totaliteit een mooi initiatief, waarmee niet alleen het Friese landschap is gediend, maar ook de biodiversiteit.

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl