Groei&Bloei Botanie

Botanie

Botanie oftewel Plantkunde is nu mijn ding !

Hallo allen,

Het is al even geleden dat ik mijn eerste tuinlog plaatste met al mijn kweekpotjes. Sindsdien zijn bijna alle planten al de tuin in gegaan, sommige helaas wat aangevreten door slakken (die we overigens nooit zien) maar over het algemeen doen ze het zeer goed. Vooral de zonnebloemen groeien hard op bepaalde plekken. Er is nog wel wat uit te planten zoals Spaanse Margrieten, Zwarte Viooltjes, Vingerhoedskruid en nog een paar Goudsbloemen.  We zullen zien hoe alles het er vanaf brengt.

Maar ondertussen heb ik ook een nieuwe 'hobby': botanie ! Ik ben zeer geinteresseerd geraakt in plantkunde, dus de opbouw van planten, hoe het binnenste werkt en eruit ziet, hoe ze water opnemen en wat daarmee gebeurt binnenin een plant, over de cellen die bladeren rechtop laten staan, hoe fotosynthese werkt enz enz enz. Mega-interessant ! Biologie was vroegah op school altijd al mijn favoriete vak maar nu heeft het me helemaal in zijn greep. Wat is dat mooi, om te zien hoe zo'n organisme leeft en hoe het werkt en wat het nodig heeft.

Ik heb sinds vandaag een fantastich boek over botanie in huis, helemaal in het Engels maar dat is gelukkig geen probleem voor mij. Ik heb hem al helemaal doorgebladerd maar wat omvat dat veel zeg ! En sommige stukken best ingewikkeld omdat het ook gaat over DNA, scheikunde en dergelijke, pfoe. Maar wel mooi hoor ! Het is een boek dat ook als lesboek op universiteiten wordt gebruikt dus ook met vragen aan het eind van elk hoofdstuk, en samenvattingen e.d. Echt leuk. En alles volledig in fullcolour, prachtige foto's, illustraties, en plaatjes van microscopen.

Verder komt er nog een boek aan van de RHS (Royal Horticultural Society) waarin 15.500 tuinplanten staan ! Ook fantastisch natuurlijk en zo verzamel ik steeds meer boeken haha.... Ach, ik ben pas 40 dus nog genoeg jaren te gaan !

Ik wens iedereen veel tuin- en plantplezier en tot gauw !

Groetjes, Miranda

Bart

Goed bezig Miranda,

Botanie is heel interessant, en is heel uitgebreid.

Heel veel succes.

Groeten Bart

Theo

Leuke hobby.
Er zijn onnoemlijk veel planten en bloemen.Elk continent heeft zijn eigen exoten.
Zo geniet je van de natuur.

Joke

Dag Miranda, je bent heel enthousiast, maar welk boek is dat dan - wat is de titel en wie de auteur?

Groet van Joke