Groei&Bloei Een lust voor het oog - Blik op de Tuin no. 952

Een lust voor het oog - Blik op de Tuin no. 952

Een prachtige kleur heeft hij. Daarnaast komt hij ook van een bijzondere plek.....

Zo’n tien jaar geleden kochten we in Engeland een piepkleine, bijna onooglijke Rhododendron in het tuincentrum van het Eden project in Cornwall. Ik viel zeker niet op zijn verschijning - het plantje was amper 20 cm hoog - maar wel op de ‘diepblauwe kleur’ die het plantenetiket beloofde. Geplant naast het pad naar mijn voordeur is hij uitgegroeid tot een prachtige blikvanger. De lichtpaarse, lavendelachtige kleur is een lust voor het oog en lijkt veel op de kleur van de sering een stukje verderop, die bijna in bloei staat. Na wat speurwerk in mijn archief heb ik het betreffende plantenetiket gevonden. Het is een Rhododendron ‘Augfast’, een winterharde, groenblijvende dwergvariëteit; een zogenaamde Augustinii hybride, die een uiteindelijke hoogte van 1.50 m kan bereiken. Ieder jaar komt als hij bloeit steevast het verhaal over Rhododendron niveum in mijn hoofd, dat op informatiebord bij de Lost Gardens of Heligan (ook in Cornwall) te lezen was. De mauveine kleur van deze Rhododendron was eind 19e eeuw  in Engeland zo populair, dat er in bijna elke Victoriaanse tuin wel een stond. Bij de opening van de Wereldtentoonstelling in 1862 in Londen droeg de Engelse koningin Victoria zelfs een japon in de kleur. De populariteit van zowel kleur als Rhododendron was echter van korte duur. Reden was de uitvinding van de eerste synthetische kleurstof juist in deze tint. De hierop volgende massaproductie van goedkope lichtpaarse katoen zorgde er voor, dat ook het gewone volk deze kleur kon dragen. Hierdoor verdween de exclusiviteit voor de ‘High Society’ en Rhododendron niveum bijna geheel van het toneel!

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl