Groei&Bloei (G)een pluimhortensia

(G)een pluimhortensia

Pluimhortensia’s kunnen beter tegen droogte dan de boerenhortensia’s. De takken staan meestal fier overeind, terwijl bijv. de Annabel zijn kop nog wel eens laat hangen. Daarom kan de pluimhortensia ook wel op een stam gekweekt worden. Ik heb ooit eens een 2 oude exemplaren van mijn overleden moeder overgeplant. Daarvoor moest een klinkerpaadje verwijderd worden omdat de wortels wel 5 meter lang waren en zeer breekbaar. Ik had een ander wortelgestel verwacht, maar misschien was ie op een andere stam geënt. Het verplanten is gelukt en ik heb er weer een paar jaar plezier van gehad. Foto 1 van vorig jaar.

Maar dit jaar blijft er een achter (engerlingen?) En als je een serie (meer dan 2) van planten hebt, dan valt het altijd een beetje tegen als er een of meerdere wegvallen. Die in de buxushaag doet het goed, maar daarvoor staat er ook een stamhortensia die achter blijft. Ook de boerenhortensia’s bij de parkeerplek vallen tegen. (foto 2020 en nu). Na 3 jaar droogte en een strenge winter moeten ze uitgedund worden, maar ik zou ze zelf daar nooit planten. Te heet!
We hebben z’n 25 soorten hortensia’s, maar ze zijn op zandgrond moeilijk te houden omdat ze vocht nodig hebben.

Wat nou wel weer makkelijk gaat is het aanplanten van een wilg. Dikke stok in het water, binnen 4 weken flinke wortels, stok in de grond en groeien (en snoeien) maar!

Vorige blog had ik het nog over weinig vlinders, maar na de regenweken is er hier een explosie van vlinders en hommels. Op de blauwe distel zitten hommels graag, wel 5 stuks per bol. En ook op de vlinderstruiken (buddleja little bunny) zouden zomaar meer dan 100 vlinders kunnen zitten. Ik heb van 1 plant 3 jaar geleden zo’n 90! (herfst)stekken gehaald waarvan er 2/3 gelukt is. Daarvan heb ik nu een haag en heb er ook nog behoorlijk wat weggegeven. Nu kom ik er van deze serie ook weer wat tekort en wil ze uit de zomerstek halen. Dit zou makkelijker moeten zijn, maar de praktijk valt tegen.

De zonnehoedjes zijn prachtig. De schanierplantjes blijven wat achter evenals de Gaura.  Nou zaait de Gaura zich wel uit en dit rose exemplaar settelt zich tussen de keien. De reuzenlelie die ik vorige keer liet zien heeft ook nog een rose zusje. Die hadden we vorig jaar niet in bloei. Verder bloeit er een minihosta waarvan de bloemen wat blauw/paars zijn en vrij hoog boven de bladeren uitsteken.

De donkerblauwe Agapanthus heeft wel 50 bloemen. We zitten er over te denken deze te scheuren om er nog 2 grote potten mee te vullen. Wel een beste klus en komt ie dan mooi terug?

We hebben dit jaar ook maar eens Canna’s gekocht. Ze knallen eruit. Ik hoop dat het bloedgras nog wat uitdijt, wan dat combineert mooi met het donkerbruine blad van de Canna.

Silphium perfoliatum, de gele zonnekroon is wel 2 meter. Ik heb hem naast een pluimpapaver staan die het qua hoogte aankan.

En met genoeg bloemen in de tuin, kunnen we wel wat vaasjes vullen. Mooi toch?

Reacties (1)

Veris-lente

Hé Harry,
Weer een mooie reis door je tuin!!!
En een ijzersterkt kleurig boeket, TOPPER!!! De scharnierplant is hier flink uit de kluiten gewassen, maar valt nu in het midden dood.
Fijn weekend.

Reageren op