Groei&Bloei Getwickeld (1) - Blik op de Tuin week 24/1011

Getwickeld (1) - Blik op de Tuin week 24/1011

Je kunt iets wel eens zo mooi vinden, dat je er een woord voor verzint:)

Als ik 20 jaar jonger was, zou ik, voorzien van de juiste papieren, wel hebben willen solliciteren naar de functie van tuinbaas van landgoed Twickel in Twente vlakbij Delden. Deze functie is momenteel vacant, omdat tuinbaas Hans Hondebrink, om gezondheidsredenen, afscheid heeft genomen. Op het grootste landgoed van Nederland, dat 4.000 hectare meet en in de middeleeuwen is ontstaan, komen historie en tuinkunst in alle glorie samen. De tuinen van het landgoed zoals die nu zijn, zijn niet alleen een samensmelting van tuinstijlen door de eeuwen heen, maar ook het resultaat van de inbreng van grote tuinarchitecten, zoals D. Marot, L.P. en J.D. Zocher, Eduard Petzold. De laatste renovatie van Twickel, waaronder het herstellen van zichtlijnen, vond plaats onder leiding van landschapsarchitect Michael van Gessel en is in 2008 afgerond. Het was goed toeven op dit prachtige landgoed, waar begin juni rododendrons nog volop bloeiden en de tuinen zich in al hun schoonheid presenteerden. Het voelde alsof ik door een Engels landgoed dwaalde, zeker tijdens de wandeling door het 18e-eeuwse landschapspark met zijn uitzichtsbergje en wildbaan. Bijzonder was de beplanting in de rotstuin (ca. 1930) die door de laatste barones van Twickel, Marie van Heeckeren van Wassenaer, is aangelegd volgens de ideeën van de Engelse tuinarchitecte Gertrude Jekyll. Jekyll was van mening, dat een tuin in harmonie moest zijn met de directe omgeving en dat kleuren en texturen van de beplanting moesten bijdragen aan de totaalervaring. Dat is de barones uitstekend gelukt! Zij is het ook die het landgoed en bijbehorende bezittingen in een stichting heeft ondergebracht! Wordt vervolgd!

T https://twitter.com/blikopdetuin;  F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland. Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl

Reacties (1)

Harry Hakvoort

Dag Anneke, Huize Landfort zoekt nog 150 vrijwilligers!
Zocher heeft ook de historische buitenplaats van Huize Landfort te Megchelen (mijn geboorteplaats) ooit ingericht.  Toevallig kwam ik de naam tegen in een artikele in Trouw van 17 juni j.l   Oudeigenaar Luyken bezat op Landfort een uitgebreide plantenverzameling en had een omvangrijk herbarium aangelegd. Dit laatste is bewaard gebleven in het Westfälische Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte in Münster. Ook was er een grote bibliotheek met medische en botanische boeken. In de tuin bevonden zich talrijke bijzondere bomen waarvan nu helaas nog maar weinig resteert. Momenteel beraadt Stichting Erfgoed Landfort zich op het terugbrengen van de planten- en boomsoortenrijkdom die destijds is ingebracht. Het duurste landhuis en landgoed van Gelderland krijgt een fikse financiële injectie van 10-20 miljoen om alles in oude luister te herstellen. Er komt een stinzentuin, een orangerie,  een 90 meter lange leifruitmuur met muurkas,  moestuin, bloem- en groentebedden en boomgaard en natuurlijk ook het omringende landschappelijke parkvijver en gracht. Het koetshuis is inmiddels geheel nieuw gebouwd. Het park zal voor publiek opengesteld gaan worden. Afgelopen week ben ik er nog geweest. Het is nog niet formeel open, maar het ziet er al indrukwekkend uit.
Men zal ongetwijfeld beroep doen op landschapsarchitect Nico Wissing die ook uit Megchelen komt.

Reageren op