Groei&Bloei Keulse Camellia - Blik op de Tuin no. 836

Keulse Camellia - Blik op de Tuin no. 836

Onverwachts een bezoek aan een Duitse botanische tuin.............

Vlak voor de kerst stond een bezoek aan de Kerstmarkt in Keulen op het programma. U snapt wel, dat ik geen nee zei, toen mijn zoon voorstelde om op weg naar het centrum, ook even door de botanische tuin van deze Duitse stad te wandelen. De tuin aan de Amsterdamer Strasse maakt onderdeel uit van het 11,5 hectare grote Florapark, dat dateert uit 1863 en dat in de zomer een plaatje moet zijn. In het park zijn Franse, Italiaans renaissancistische, barokke en Engels landschappelijke tuinelementen te vinden. Middelpunt is het ‘Glaspalast’, een voormalige orangerie die geïnspireerd is op het ‘Crystal Palace’ in Londen. Omdat het regende, zochten we onze toevlucht in de subtropische kas, waar we letterlijk met onze neus in de camelia’s vielen. Dat de verzameling bijzonder was, bleek niet alleen uit het bord met certificaat van The International Camellia Society, waarin de verzameling de kwalificatie ‘Excellent’ mee had gekregen. Prachtig was de historische Camellia japonica ‘Masayoshi uit 1788 met rood/wit gemarmerde bloemen, maar ook de roze Camellia ‘Crimson Candles’ mocht er zijn. De knoppen van deze variëteit, lijken op rode kaarsen. Heerlijk was de geur van Camellia Lutchuensis-Hybride ‘Duftglöckchen’ uit 1990, die piepkleine roze bloemen draagt; wat een schoonheden!

Interessant is het eveneens gratis toegankelijke ‘Skulpturenpark Köln’, dat dichtbij het Florapark ligt. Deze vier hectare grote beeldenexpositie ligt dichtbij de rivier de Rijn en omvat talloze voorbeelden van hedendaagse beeldhouwkunst van zowel Duitse als internationale kunstenaars. Het beeldenpark, tegenwoordig in beheer van een stichting, ontstond in 1997 op initiatief van het echtpaar Michael en Eleonore Stoffel. (https://www.skulpturenparkkoeln.de/).

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl