Groei&Bloei Kroonjuwelen van de botanie - Blik op de tuin week 23/2017

Kroonjuwelen van de botanie - Blik op de tuin week 23/2017

Botanische tuinen zijn bijzondere plaatsen met bijzondere planten en een vaak ontstaansgeschiedenis. Dit jaar is het jaar van de Nederlandse Botanische Tuinen!

2017 is het jaar van de Nederlandse Botanische Tuinen en dat is niet voor niets, want de tuinen hebben hun krachten gebundeld en werpen zich op als hoeders en poortwachters van de biodiversiteit: de ‘Hortus Botanic Guardians’. Botanische tuinen hebben een belangrijke rol op het gebied van kennis en bescherming van planten, niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd. Het zijn levende musea, die vaak verbonden zijn aan een universiteit, maar ook een totaal andere ontstaansgeschiedenis kunnen hebben. Tot en met 22 augustus a.s. kunt u in het kader van dit bijzondere jaar in alle aangesloten tuinen genieten van de tentoonstelling ‘Kroonjuwelen’. Hiermee willen de tuinen hun collecties voor het publiek ontsluiten en brengen zij meer dan 285 bijzondere, vreemde en bedreigde planten voor het voetlicht. Via een speciale app: ‘Hortus Chat’ kunt u ter plaatse met de kroonjuwelen ‘communiceren’ en iets over de betreffende planten leren.

In dit kader is, onder de redactie van Rolf Roos en Joke ’t Hart, ook het boek ‘Botanische Tuinen in Nederland’ verschenen. Het portretteert alle leden van de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen. Zowel hun geschiedenis als karakter (van paleistuin tot woestijnkas) komen aan bod. Het is een handzaam en betaalbaar overzichtswerk en is de moeite waard om aan te schaffen, zeker omdat er een zo’n grote verscheidenheid onder de tuinen is. Voor meer informatie kunt u trouwens ook op de vernieuwde website van de NVBT terecht. Hier kunt u naast informatie over de collecties van de tuinen, ook informatie over de toepassing en het gebruik van planten vinden: www.botanischetuinen.nl!

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl