Groei&Bloei Loat ut roệze règene op aarde - Blik op de tuin no. 869

Loat ut roệze règene op aarde - Blik op de tuin no. 869

Als u dol op rozen bent, dan moet u zeker 1 keer in Lottum geweest zijn.....

De heilige Theresia, ook wel de kleine Theresia van het kindje Jezus genoemd, beloofde om het rozen te laten regenen na haar dood. De inwoners van Lottum hebben vast veel tot de Heilige Theresia gebeden, want het hele dorp lijkt er, vooral tijdens het tweejaarlijkse Rozenfestival, onder bedolven te zijn. Het hele dorp ademt een sfeer van rozen, zelfs dakgoten zijn ermee bekleed. Gek is het dan niet dat er heel veel mensen nodig zijn om Lottum om te toveren tot hét Rozendorp van Nederland. Ca 3.500 vrijwilligers droegen dit jaar hun steentje bij en dat is uniek voor een dorp, dat veel minder inwoners telt, dan deze grote groep vrijwilligers. Lottum ligt in Noord-Limburg aan de Maas en 70 procent van de rozenteelt vindt plaats in de nabije omgeving van het dorp. Het thema van editie 2018 was: ‘Rozen smaken naar meer’ en dat kwam dan ook op allerlei manieren naar voren. Onderdeel van dit tweejaarlijkse festival is ‘De Rozenhof’. In deze 6.000 m2 grote rozentuin zijn allerlei duurzame rozen te bewonderen. In het kenniscentrum van de tuin is informatie verkrijgbaar over de teelt en verzorging van de rozen, maar ook over de gezondste en duurzaamste soorten. Tijdens dit festival was er ook een leuke tuinmarkt, met een diversiteit aan deelnemers en er waren natuurlijk rozen te koop. Ik ben gevallen voor de klimroos ‘Perennial Blue’, een naar blauw kleurende rambler met een uitbundige en lange doorbloei én geurend! Deze klimmer is ook goed ziekteresistent! Een aanrader: het volgende festival staat gepland voor 7 – 10 augustus 2020!

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl