Groei&Bloei Met je neus in de boter

Met je neus in de boter

De tuinen van de RHS in Engeland hebben allemaal iets spannends. Ben je er bij een geweest, dan krijg je vanzelf de smaak te pakken...en soms val je dan zelfs met je neus in de boter.....

Als je eenmaal in een van de vier RHS tuinen in Engeland bent geweest, dan smaakt dat naar meer. De Royal Horticultural Society is als tuinvereniging een belangrijke speler in de toekomst van tuinieren en heeft als insteek het leven van jong en oud door ‘groen’, lees: planten, rijker te maken!!! Dat is een mooi streven, zeker omdat de vereniging miljoenen investeert in projecten zoals een nieuw wetenschappelijk centrum in RHS Wisley, een studiecentrum in Hyde Hall en niet te vergeten de nieuwe RHS tuin Bridgewater in Salford, bij Manchester, het grootste tuinproject tot nu toe in Europa, met een geplande opening in 2020. Ik had het genoegen om deze zomer Hyde Hall bij Chelmsford in Essex te bezoeken. We vielen met onze neus in de boter, want sinds een aantal weken was  in het complex de ‘Global Growth Vegetable Garden’ geopend. De Engelse tuinvrouw en -ontwerper Xa (Alexandra) Tollemache is verantwoordelijk voor het cirkelvormige ontwerp, dat een wereldbol met vier hoeken symboliseert. Deze vier hoeken vertegenwoordigen Europa & het Midden-Oosten, Azië, Noord & Centraal Amerika en Zuid-Amerika. Het centrum van de bol is een achtkantige kas, waarin exotische en decoratieve planten vanuit de hele wereld groeien. Naast deze prachtige moestuin zijn er nog veel meer hoogtepunten in de tuin, zoals de panoramische vergezichten vanaf de ‘Hilltop Garden’ waar ook de oude boerderij van dit oorspronkelijk boerenbedrijf te vinden is. Nieuwe projecten zijn er nog genoeg, zoals de Winter Garden vol winterbloeiers met 100 verschillende soorten Cornus. De officiële opening van deze tuin zal in 2018 plaatsvinden. https://www.rhs.org.uk/gardens/hyde-hall.