Groei&Bloei Plantendierentuin Artis - Blik op de Tuin no. 1016

Plantendierentuin Artis - Blik op de Tuin no. 1016

Sinds 2020 is Artis een botanische tuin en dat is niet voor niets...........

Ik was laatst in Artis in Amsterdam. Niet voor de dieren, die nam ik op de koop toe, maar wel omdat Artis sinds 3 juni 2020 officieel een botanische tuin is. De Amsterdamse dierentuin kreeg dit predicaat, omdat de tuin, die al de status van arboretum had, een bijzondere bomencollectie beheert; 700 bomen van ruim 200 verschillende soorten, verspreid over het park. Sommige van deze bomen, zoals Ulmus glabra ‘Exoniensis’, de pluimiep (1878)  zijn er al meer dan honderd jaar, andere staan er zelfs al voor de oprichting van Artis.

Bij het verkrijgen van het predicaat speelde verder mee, dat deze dierentuin de rol en veelzijdigheid van planten meer dan ooit op de voorgrond plaatst. Educatieve verhalen en activiteiten rondom de wereld van planten en bomen, zoals de jaarlijks ingerichte eetbare tuin benadrukken de relatie met Groen.

De dierentuin, in 1838 opgericht onder de naam Natura Artis Magistra was in eerste instantie bedoeld als ontmoetingsplaats voor de gegoede burgerij. Leden van de dierentuin moesten over een dikke portemonnee beschikken, want de contributie was hoog. Zij kwamen er bijeen om dieren te kijken, naar muziek te luisteren of er in de schaduw van de bomen te wandelen. Pas in 1852 kon het personeel van deze leden op gezette tijden en tegen een kleine vergoeding de dierentuin bezoeken. Omdat het een warme dag was, was het goed toeven onder de magistrale, hoge bomen van het park. Ook was het volop genieten van allerlei vaste en eetbare planten, maar ook van de  diverse kleuren van Lilium martagon, de Turkse lelie. Wordt vervolgd.

Anneke

T https://twitter.com/blikopdetuin;  F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl