Groei&Bloei Schitterend Singraven - Blik op de Tuin 1024 - week 37/2021

Schitterend Singraven - Blik op de Tuin 1024 - week 37/2021

Ook in ons land zijn nog prachtige landgoederen te vinden, zoals Singraven!

De hand van landschapsarchitect Leonard A. Springer (1855 – 1940) is ook zichtbaar op landgoed Singraven in Denekamp. Het landgoed is eigendom van de Stichting Edwina van Heek, die zich tot doel stelt om cultureel erfgoed en natuurmonumenten in Oost-Nederland te beschermen. De laatste bewoner van het landgoed Willem Laan, die kinderloos was, gaf zijn bezit in 1956 in eigendom aan deze stichting. Het prachtige huis ligt in een lus van de rivier De Dinkel, die vredig door het landgoed stroomt. De eeuwenoude watermolen op het landgoed is de enige door water aangedreven houtzaagmolen in ons land. De watermolen inspireerde in de 17e eeuw zelfs schilders als Jacob van Ruisdael en Meindert Hobbema. De formele tuinen dicht bij het huis zijn prachtig, maar ook de fruitmuren en de moestuin zijn een lust voor het oog. De tuindelen verder van het huis zijn in de Engelse landschapsstijl en trakteren de bezoeker op verrassende doorkijkjes en meanderende waterpartijen. In de tuinen van het landgoed zijn twee vispassages aangelegd. Via deze vissentrap, een trap in het water, waar een vis trede voor trede tegenop kan zwemmen, kunnen vissen stroomopwaarts bewegen. Vissen zijn namelijk niet in staat om langs stuwen, sluizen en gemalen te zwemmen. In 1923 is door Willem Laan, onder architectuur van Leonard Springer ook een arboretum aangelegd. Het Arboretum is ca. 2,5 hectare groot. Door de grootte, de kleuren en vormen van de 450 verschillende aangeplante soorten bomen en struiken is een prachtige groene compositie ontstaan. Het is goed toeven in deze oase van rust, waar ook de Dinkel rustig voortkabbelt!

T  twitter.com/blikopdetuin;

F facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Vragen kunt u stellen via:

info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl.