Groei&Bloei Van biljartlaken naar rijk grasland

Van biljartlaken naar rijk grasland

Een prachtig voorbeeld van een transformatie in het kader van de biodiversiteit van gladgeschoren gazon naar wilde bloemenzee....

Dicht bij de buitenplaats Landfort in de Gelderse Achterhoek ligt aan de andere kant van de Oude IJssel, in het plaatsje Isselburg ,de Duitse Waterburcht Anholt. Deze sprookjesachtige burcht in Barokstijl is ontstaan op twee eilanden. Het oudste deel stamt uit de 12e eeuw en diende als verdedigingsbouwwerk om de bezittingen van het Utrechtse diocees te beschermen. In het hoofdgebouw is een museum met een grootse schilderijenverzameling gehuisvest. Grote waterpartijen, bijzondere baroktuinen met beelden en fonteinen, een doolhof en een uitgestrekt park met een grote diversiteit aan planten en bomen omlijsten het bijzondere bouwwerk. Het meest indrukwekkend was nog bijna de enorme wilde bloemenweide, die je als bezoeker niet kunt ontlopen. Glad geschoren gazons hadden er plaats gemaakt voor een duizelingwekkende wilde bloemenzee met een- en tweejarige wilde bloemen en grassen; doorkruist door een slingerend pad. Het was, zeker midden in de zomer, een lust voor het oog. Al wandelend tussen deze bloemenpracht, moest ik direct aan het jaarthema van Natuurlijk Delfland denken. Met  het thema ‘Zaaien en Maaien’ wil deze afdeling van de KNNV kennis overdragen ten aanzien van het inzaaien en beheren van graslanden, wegbermen e.d. Natuurlijk Delfland omarmt het idee van inzaaien, maar wat de mens mooi vindt, moet natuurlijk ook goed voor de natuur zijn. Vaak zaaien mensen zonder veel kennis van zaken en met de beste bedoelingen, maar het moet wel ecologisch verantwoord zijn (https://delfland.knnv.nl/zaaien-en-maaien/).

Mooi was trouwens het eerbetoon aan de monumentale oudste bewoner van het bomenpark – de ‘schiefe Monumenten-Eiche’ (monumentale scheve eik), die recent door een zomerse storm was geveld. Info: https://www.wasserburg-anholt.de/index.php/nl/

T  twitter.com/blikopdetuin;

F facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl.