Groei&Bloei Week 16: Bolbloementuin: De Poldertuin

Week 16: Bolbloementuin: De Poldertuin

Op onze fietstochten door de bollenstreken steken we in Anna Paulowna graag even af bij het Polderhuis.

Het statige voormalige Polderhuis, omringd door een prachtige landschapstuin, ontworpen door de tuinarchitect J.D. Zocher jr. met statige, oude bomen, kronkel paden en diverse waterpartijen, staat in het vroege voorjaar boordevol bloembollen. Deze worden door de bloembollenkwekers in de regio beschikbaar gesteld en door vrijwilligers opgezet en onderhouden.

In de tuin, tussen de bomen prachtige bloemenperken in volle zon en schaduw, langs de waterpartijen de planten die zich daar het best thuis voelen, maar ook plek met bollen die zich meer thuis voelen in de echte bostuin, daarnaast een gedeelte wat nu meest uitgebloeid was waar waarschijnlijk veel sneeuwklokjes en helleborussen staan, voor volgend jaar een eerder bezoek aan de Poldertuin inplannen.

De kleuren in de tuin knalde er uit in de stralende zon en met heel veel bolbloemen op hun top was het werkelijk een genot om door de tuin te wandelen. Ontzettend handig zijn de duidelijke naambordjes, zodat de namen van favorieten, genoteerd/digitaal onthouden kunnen worden.

Toppers: de tuin die er werkelijk SCHITTEREND uitzag, het grote showbed met allerlei kleuren Pride tulpen, de spetterende shogun’s, de fritillaria in diverse kleuren in het walkantje en de prachtige rode tulp Lasting Love.

De Poldertuin, Molenvaart 2, Anna Paulowna: open van half maart tot half mei, toegang GRATIS.

Reacties (6)

Harry Hakvoort

Hoi Veris, prachtig! Ook nog even op hun website gekeken. Het is net de Keukenhof. Klasse werk door die vrijwilligers! Als je in de buurt woont dan mag je dit rond deze tijd eigenlijk niet missen als liefhebber.

Antje Bömer

Dag Veris,

Dit is werkelijk een plaatje, de Keukenhof in het klein!

groetjes Antje

Angela's tuin

Angela

Hé Veris,
Wat mooi
Wij zijn er met onze jaarlijkse Hemelvaartfietstocht jaren geleden langs gekomen. Zo mooi. Veel mooier dan de Keukenhof. Dank je wel voor de mooie foto’s
Had je nog gelezen dat t oranje bloemetje een Tandzaad bidens is ?

Hoi Veris,
Wat een mooie tocht en plaatjes!!
Subtiele hondstandjes en narcisjes. Ik houd meer van de die kleine soortjes, heb ook niet zoveel ruimte hier.
Fijne week.

Veris-lente

Harry, Antje, Angela en Paul,
Bedankt voor jullie reactie! Het was een perfecte dag om Klein Keukenhof te bezoeken, niet te warm, niet te veel wind en een stralend zonnetje waardoor de kleuren van de tuin nog meer straalden. De hoeveelheid van soorten, varianten en vooral de kleuren en het geraamte van oude bomen en dat je daar dan zomaar naar binnen mag lopen, geven de tuin iets speciaals!!! Dat er naast het SHOWEN

Veris-lente

er ging even wat mis.
Dat er naast het SHOWEN van de bolbloemen die in de omgeving gekweekt worden er in deze tuin ook een hele mooie plek en aandacht is voor de meer natuurlijke standplaats van diverse soorten heel speciaal. De bovenstaande foto’s in volgorde van rondgang door de tuin, alleen van laatste stuk met o.a. Hondstand Pagode (ze stonden zo prachtig te bloeien) en groot stuk bostuin vol helleborussen, door omstandigheden geen foto’s kunnen maken, was jammer!!