Rachel Ruysch, (Den Haag, 1664 - Amsterdam, 1750), groeide op in Amsterdam, in gegoede omgeving, haar vader anatoom, botanicus en preparateur, verzamelaar van allerlei rariteiten, werkte bij de Hortus Amsterdam. Haar moeder dochter van bekend architect. Op haar vijftiende ging zij in de leer bij bekend stilleven schilder. Trouwde met portretschilder Pool, werd moeder van tien kinderen, waarvan en zeven overleden. Verdiende met het onderzochte/nageschilderde doek zeshonderd gulden, Rembrandt verdiende met zijn schilderijen zo’n vijfhonderd gulden. Een zeer beknopte levensloop van bijzondere vrouw, zeker in die tijd.
Ook in deze aflevering allerlei bijzondere achtergrondinformatie, over het leven van de kunstenaar, de kleuren, de bloemen en hoe ze bewaard/geconserveerd zouden kunnen zijn en de compositie van het schilderij. Voor een ontbrekende bloem, in het midden van het schilderij prijkt een afgesneden steel van een bloem, werd Bas Meeuws geraadpleegd.
Dat deed mij denken aan mijn bezoek aan een tentoonstelling van zijn werk in het Westfries museum in Hoorn (2013, wat vliegt de tijd), een prachtige foto van een van zijn schilderijen, de aanleiding. Wat later schilderde ik met de camera een eigen stilleven, versierd met allerlei gevonden dode insecten en ander gedroogd materiaal b.v. het gedroogde begin van een wespennest, bij controle van mijn rariteiten bleek een en ander nog in redelijke conditie.
Mooie herinneringen naar aanleiding van deze uitzending.
Bij raadplegen van agenda van Westfries museum meteen nieuwsgiering gemaakt naar aankomende expositie: Ambacht aan de wand, ge/beschilderd behang.