Groei&Bloei Weelderig Wylre

Weelderig Wylre

In Zuid-Limburg is veel moois te vinden, zo ook het kasteel van Wylre...........

In het groene beekdal van de Geul ligt het kasteel van Wylre, dat in deze vorm uit de tweede helft van de 17e eeuw dateert. De Geul vormt de natuurlijke grens tussen de buitenplaats en het naburige dorp Wijlre. Het kasteel heeft vele eigenaren gekend. Thans is het in het bezit van Jo en Marlies Eijck, die door ingrijpende restauratiewerkzaamheden in en rond het kasteel, kunst en cultuur op een bijzondere manier met elkaar hebben verbonden. Naast prachtige kunstwerken in de tuin is er ten zuiden van het huis een ondergronds museum, het ‘Hedge House’, gebouwd, dat naast kunst ruimte biedt aan een orchideeënkas, een orangerie en een kippenhok. De tuin is inmiddels één van de mooiste van Europa. Dit resulteerde in 2014 dan ook in de prestigieuze ‘European Garden Award’; een award, die een internationale jury van het European Garden Heritage Network en de Duitse ‘Schloss Dyck stichting’ sinds 8 jaar uitreikt. Het kasteelpark is ongeveer 3 hectare groot en bestaat uit meerdere tuinen, waaronder een landschappelijke tuin met een bijzondere collectie bomen aan de voorkant van het huis. Het kasteel is een herenhuis, dat met de omliggende gracht met stenen boogbrug, een harmonieus geheel vormt. Prachtig is de zonnewijzer aan de zijgevel.

Minutieus geschoren hagen met rechthoekige vormen omsluiten een aantal kleine, formele tuinen aan de andere zijde van het huis, elk met een andere kleur qua beplanting. Zo is er een witte, een gele, een blauwe en een roze tuin. Genieten is het in de rozentuin met zijn glad geschoren ‘groene’ ornamenten. Een aanrader: kasteelwijlre.nl

Anneke

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl