Stoer met pastel

In deze romantische, zomerse schikking zijn bloemen in tere tinten gecombineerd met stoere berkentakken. Door de witte bloempot lijken de pasteltinten wat donkerder en komen ze prachtig uit. Het grote bloemstuk staat fantastisch op de tuintafel, maar binnen kan ook. Print het werkblad uit en bewaar het. Zo verzamel je de hele serie!

Benodigdheden:

•     terracotta pot, geverfd met witte latex
  •     4 blokken steekschuim (nat gemaakt)
  •     vuilniszak
  •     4 dunne bamboestokjes
  •     20 berkentakken van 20-30 cm lang
  •     2 reepjes berkenschors
  •     2 of 3 minivaasjes/buisjes
  •     wikkeldraad
  •     tang
  •     10 satéprikkers
  •     6 witte gedroogde vruchten (baobab)
  •     paar stukjes plaatmos
  •     klimop- of eikenblad
  •     6 roze rozen
  •     2 stelen: pronkerwt (Lathyrus latifolius ’White Queen’), Gillenia trifoliata, witte duizendschoon (Dianthus barbatus), bulgaarse sierui (Nectaroscordum siculum)
  •     5 stelen: met zaadhoofdjes van duifkruid (Scabiosa stellata), sneeuwbal met bessen (Viburnum tinus)
  •    6 stelen: vrouwenmantel, hortensia, met zaden van judaspenning (Lunaria annua)

• 1

Bekleed de bloempot met de vuilniszak en vul de pot tot aan de rand met het natte steekschuim.

• 2

Snijd een blok steekschuim in de lengte doormidden, zodat twee gelijke helften ontstaan. Snijd één helft dwars doormidden. Maak in het midden van de pot een ’toren’ door een lang en een kort stuk steekschuim op elkaar te plaatsen. Zet vast met satéprikkers. De hoogte is dan 30 centimeter.

• 3

Prik hier omheen vier bamboestokken in de pot en draai er wikkeldraad omheen, zo staat de toren stevig.

• 4

Bind onder en boven een reep berkenschors om de toren en maak vast met wikkeldraad.

• 5

Verdeel de gedroogde vruchten, hortensia, vrouwenmantel, duizendschoon, rozen, judaspenning en Viburnum-bessen over de toren. Begin met de grote vormen en zorg voor een regelmatige verdeling. Steek hier en daar wat klimopblad en mos, zodat er geen steekschuim meer te zien is.

• 6

Als de toren helemaal is versierd, zijn de berkentakken aan de beurt. Steek ongeveer tien takken schuin in de pot, net naast de rand.

• 7

De rest van de takken wordt kriskras door het hele stuk bevestigd. Maak deze takken aan de schuin geplaatste berkentakken vast met wikkeldraad, draai stevig vast met een tang. Je kunt hierbij ook de bamboestokken als steun gebruiken.

• 8

Steek de bloemen met lange stelen tussen de berkentakken door in de pot (foto 8). Zet ze halverwege eventueel vast aan een berkenstam. Steek de Gillenia in de buurt van de Viburnum-bessen: een prachtige kleurencombinatie.

• 9

Een natuurlijk effect ontstaat als de bulgaarse sierui en Lathyrus boven de andere bloemen uitsteken. Door de Lathyrus in minivaasjes of glazen buisjes te steken, blijven de bloemen langer goed. Bovendien zijn ze gemakkelijk te verversen. Zet de vaasjes met wikkeldraad en een satéprikker in het steekschuim vast.

• 10

Plaats de bloempot eventueel in een grote, bijpassende schaal.
    Tekst en beeld: MHGP/Modeste Herwig

Styling bloemwerk: Marieke Nolsen, www.mariekenolsen.nl