Tuintje vol liefde

Valentijnsdag ... Uit je gevoelens met een ’tuin der liefde’. Deze creatie van bloemist Roel van den Biggelaar is gemaakt van materialen uit eigen tuin, aangevuld met wat bolletjes en bloemen uit de winkel. Print hieronder het werkblad uit om te bewaren.

Dit heb je nodig:

• ijzerdraad
  • rood wikkeldraad
  • rode Cornus-takken
  • royale lage schaal van berkenschors
  • plastic
  • 2 blokken steekschuim
  • satéprikkers
  • blauwe druifjes (Muscari) en krokus (op pot)
  • rode tulpen
  • roze ranonkel
  • kleinbloemige amaryllis (Hippeastrum)
  • rank van boomwurger (Celastrus)
  • stronkjes druivenhout
  • bolmos
  • zwarte rivierstenen

Werkwijze:

1. Maak een hartvorm van het ijzerdraad en draai daaromheen de rode kornoelje-takken samen met het wikkeldraad. Maak met het wikkeldraad de takken stevig vast aan het hart.
  2. Laat de blokken steekschuim drijven in een emmer water, zodra ze zinken hebben ze voldoende water opgenomen. Snijd het steekschuim in stukken: het grootste stuk is een half blok, de rest kan in kleinere stukken, naargelang de hoogte van de schaal.
  3. De schaal van berkenschors is niet waterdicht, bekleed hem daarom eerst met plastic. Zet in het midden van de schaal het halve blok steekschuim en steek daarin het Cornushart, zet het eventueel extra vast met saté- prikkers, die je er kruislings doorheen steekt.
  4. Vul de rest van de schaal met stukken steekschuim. Haal de voorjaarsbollen uit de potjes en verdeel ze mooi over de schaal. Let bij de compositie ook op de verdeling tussen hoog en laag.
  5. Maak van de snijbloemen (tulp, ranonkel en amaryllis) verschillende kleine groepjes en steek ze in het steekschuim. Maak daarbij een mooie doorkijk van het rode hart.
  6. Steek het uiteinde van de Celastrus in het steekschuim en zet de rank tegen het hart aan, zodat die in een mooie lijn meeloopt. Zet de rank op enkele punten vast met wat wikkeldraad. Plaats de knoestige stronkjes druivenhout aan de voet van het hart voor extra stevigheid.
  7. Vul de schaal verder af met bolmos en mooie rivierstenen. Let ook hierbij op een goede verdeling van de materialen.

TIP Gebruik voor het hart takken van de rode kornoelje, dé eyecatcher in de wintertuin.

Tekst Anita Meuleman, beeld Fred Roest, arrangement Roel van den Biggelaar (www. roelvandenbiggelaar.nl)