Border uitgeput? rare grond!
Posted: 16 February 2014 01:54 PM
Total Posts:  1
Joined  1970-01-01

Twee jaar geleden zijn we naar onze huidige woning verhuisd in Den Haag Ypenburg. Duidelijk te zien dat de eesrte eigenaren veel moeite in het ontwerp van de tuin hebben zitten, en dat de tweede eigenarenner niks aqn bijgehouden hebben.

We hebben al veel vooruitgang geboekt in de tuin. De zevenblad is verslagen, gras is weer gras ipv mos, flink terug gesnoeid waar nodig enz. Tijd voor het volgende stukje.

Een deel van de tuin lag een vlonder, lelijk en rot. Deze heb ik eruit gehaald. Alleen, de “aarde” is in slechte conditie. Er groeit wel het e.e.a. in maar toch “klopt” er iets niet. Graag jullie advies. Afgraven? Of valt er nog wat te herstellen?

De aarde lijkt niet op de rest van de tuin. Hij is grijs, poederig en lijkt water af te stoten, het water loopt er in straaltjes over weg zoals water over een vettig blad loopt. Dus na een regenbui is alleen de bovenste 5 cm nat.  Is dit uitputting? Het resultaat van slakkengif? (Ik heb echt superveel slakkenhuizen onder de oude vlonder gevonden, al lijkt deze aarde ook in het gemeenschappelijke pad temliggen) Is de tuin aangevuld met iets geks? 

Afgelopen jaar hebben er wat krijgertjes en zaaigoed gestaan, dit jaar gaan er vaste planten in. Ik neig ernaar om compost erdoor te mengen en het daarmee te proberen. Omdat dit natuurlijk makkelijker is dan flink afgraven. Immers, waar moet je met de grond heen en waar haalnik nieuwe grond vandaan?

Wie heeft er tips over hoe verder? 

Iemand in de buurt wellicht die een kijkje kan nemen?

Profile

Posted: 30 July 2015 10:08 AM   [ # 1 ]
Total Posts:  2
Joined  1970-01-01

Bij mij is de grond ook vaak droog en hard. Ik zal dat ook moeten verbeteren met compost denk ik. De vaste planten doen het wel goed, maar een aantal groentes die we dit jaar proberen te laten groeien blijft maar klein en wil niet echt groeien. Ik heb ook weinig wormen gezien bij het omwoelen van de grond. Kan je die misschien ergens halen en in de tuin uitzetten?

Profile

Posted: 10 June 2018 09:04 PM   [ # 2 ]
Total Posts:  1
Joined  2018-09-04

Er zijn naar mijn idee meerdere mogelijkheden.
Misschien zit er spul in de grond dat er niet hoort, een officiele bodemtest kan dat aantonen.
Misschien valt het mee.
Misschien is er op die vlonder ge-bbq-ed en ligt er inderdaad vettige rommel, dat vergaat langzaamaan wel.
Een bemestingsronde met luzerne kan samen met een compostlaagje en wat kalk strooien, de bodem flink verbeteren.
Luzerne hoort tot de vlinderbloemigen (familie van de klaver) en kan via de wortels stikstof binden. Daarom eerst lekker laten groeien, na groeien en bloeien en uitbloeien, uittrekken en na droging omspitten om de bodem te verrijken. Het voorjaar erna pas nieuwe dingen planten. Als de zaden nu eerst in een overdekt bakje kiemen dan kunnen ze dit jaar nog wel groeien en bloeien op de probleemplek. Botanische naam van Luzerne is Medicago sativa. Succes.

Profile

‹‹ zaaien      kale schutting langs vijver ››