Wie weet welke bolgewas dit is
Posted: 16 February 2017 11:58 AM
Total Posts:  2
Joined  2016-08-11

Sinds een paar jaar groeit er een akelig bolgewas in mijn tuin. Het blad lijkt op dat van een hyacint maar is wat dunner van substantie. De blaadjes komen nu, half februari, boven de grond, de plant bloeit in juli met rode bolletjes op een steel. Ik wil de plant graag kwijt maar ze is erg hardnekkig.
Wie heeft een idee wat voor soort dit is en hoe ik hem het best kan bestrijden. Het is op dit moment niet mogelijk om een foto te uploaded, zodra dat wel kan zal ik een foto toevoegen.

Profile

Posted: 20 February 2017 09:27 PM   [ # 1 ]
Total Posts:  3
Joined  2014-10-09

Beste mevr. Winkel, kijk eens naar deze plant of die het is: Allium sphaerocephalon / Trommelstokje / kogellook / kalklook. Dit is een sierui, die geschikt is voor verwildering en zich uitzaait. Om de vermeerdering te remmen, kan de bloemknop gelijk weggenomen worden. Of als u toch de bloem wil houden, dan deze verwijderen voordat zich zaad kan gaan vormen. De bollen ruim opgraven. Niet verwerken op de composthoop, maar afvoeren door iemand anders er blij mee te maken of in de gft-bak. Succes. M.v.r.gr., Desiree

Profile

Posted: 21 February 2017 10:14 AM   [ # 2 ]
Total Posts:  2
Joined  2016-08-11

Beste Desirée, dank voor je bericht. Het is echter geen trommelstokje ( helaas) , die wil ik wel in mijn tuin.
Het blijkt de gevlekte aronskelk te zijn, zeldzaam, dus mijn wens om hem weg te krijgen is niet echt handig.
Vriendelijke groet,
Geertje

Profile

Posted: 21 February 2017 02:00 PM   [ # 3 ]
Joined  2014-10-09

Heel wat anders inderdaad.

Profile

Posted: 21 February 2017 02:06 PM   [ # 4 ]
Joined  2014-10-09

Bloeit dan dus met een aronskelk bloem in april. Ik lees dat die geurt naar rottend vlees. Later volgen dan de oranje bessen.
Gezien de geur kan ik me voorstellen dat je daar liever vanaf wil. De plant is rauw giftig. Dus handschoenen aan bij verwijderen. De knollen van de plant schijnen gekookt gegeten te kunnen worden.

Profile