Terug van weggeweest
Posted: 13 July 2017 02:15 PM
Total Posts:  2
Joined  2017-12-07

Lang geleden, zeker meer dan 25 jaar, ben ik samen met mijn schoonvader lid geweest van Groei & bloei. Nu heb ik kortgeleden een proefnummer aangevraagd en ben ik direct weer lid geworden. Wat een prachtig informatief blad en nauwelijks gevuld met advertenties. Dit is bij veel andere bladen vaak andersom. Veel advertenties en nauwelijks interessante info.

Ik heb al 29 jaar een grote volkstuin van 11 bij 44 meter. Vroeger bestond het merendeel van deze tuin ook echt uit moestuin. Maar langzamerhand is de het moestuingedeelte grotendeels vervangen door recreatietuin. De voornaamste reden hiervoor is dat mijn tuin bestaat uit veengrond en het onkruid in het algemeen harder groeit dan de sla, wortelen en andere groenten die ik verbouw. En nu ik ouder wordt (gepensioneerd ben) wil ik ook rustig van mijn tuin kunnen genieten en niet elke dag vechten tegen het onkruid.

Maar nog steeds ga ik elke dag met plezier naar mijn tuin en verwonder ik mij over al het moois dat de natuur mij biedt. Niet alleen qua planten maar natuurlijk ook voor de vele soorten vogels, vlinders, insecten en al het andere leven dat tuinieren zo ontspannend maakt.Ik ben er vaak al ‘s ochtends vroeg als de natuur net ontwaakt. Even genieten van de rust.

Het valt mij op dat de laatste jaren weer veel jongere mensen volkstuinen gaan bevolken. En dat is goed nieuws. Want het leek even alsof volkstuinieren alleen nog voor ouderen een hobby was. Maar het hebben van een volkstuin is hip bij de jongeren en ik hoor dat deze trend flink doorzet. En dat brengt jong en oud weer nader tot elkaar.

O ja, wie ik ben? Mijn naam is Jos Brouwer. Ik ben 63 jaar oud, getrouwd, drie kinderen en twee kleinkinderen.

Profile