Zaaien voor een natuurlijke tuin

Natuurlijke tuinen zijn in opkomst. En dat is helemaal zo gek nog niet. Het is goed voor de biodiversiteit en een natuurlijke tuin kost ook niet zoveel tijd. Esther Schonenberg van Festina Lente tuin filosofeert in maart al over een natuurlijk en gezellig ‘alles-bij-elkaartje’. Je kunt nu zaden bestellen van spoorbloem, prikneus, teunisbloem en wouw en maak er iets natuurlijks van!

Natuurlijke tuinen

Natuurlijke tuinen zijn in opkomst. En dat is helemaal zo gek nog niet. Het is goed voor de biodiversiteit en een natuurlijke tuin kost ook niet zoveel tijd. ‘Verbeter de wereld, begin in je tuin’ schrijft Dave Goulson in zijn boek De Tuinjungle. Hij heeft gelijk, de schouders moeten eronder. We moeten er met z’n allen werk van maken. Als je voor een natuurlijke tuin gaat, hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Je mag dan alles een beetje zijn gang laten gaan. En dat valt dan weer goed te combineren met je jonge gezin, twee banen en een druk sociaal leven. In een ‘slordige’ tuin voelt een egel zich prima thuis, kunnen vogels nestmateriaal vinden en zijn er huisvestingsmogelijkheden voor tal van kleine dieren. Wij zien dan ook een grote toekomst weggelegd voor het natuurlijk tuinieren. Niet alles recht op een rijtje, maar alle planten lekker door elkaar.

Kies voor een basis van sterke soorten zoals Geranium, Persicaria, Sanguisorba en Veronicastrum. Daartussen zet je siergrassen als Deschampsia, Stipa tenuissima en Calamagrostis brachytricha, die zich lekker kunnen uitzaaien. Bovendien houden ze de boel overeind. Voeg altijd een paar soorten verwilderingsbollen toe, zoals Allium sphaerocephalon, Scilla bifolia, sneeuwklokjes en Camassia. En werk met een stel eenjarige en tweejarige planten die gemakkelijk uitzaaien.

Hoe te bestellen?

1. De zaden kosten € 3,75 per zakje (gratis verzending)
  2. Je betaalt de zaden direct via iDeal
  3. Je kunt zaden van andere soorten toevoegen in 1 bestelling
  4. Je ontvangt direct na de bestelling een mail met een overzicht van je bestelling

Je kunt bij G&B nog veel meer zaad bestellen, kijk hier voor ander zaad van groente en sierplanten

Centranthus ruber

Spoorbloem of rode valeriaan worden ze ook wel genoemd, deze opvallende planten met dik, grijzig loof. Ze groeien graag op zonnige plekken op een droge standplaats. Uitzaaien doen ze gemakkelijk, je vindt ze terug tussen de stenen en op onmogelijke hoekjes, soms zelf in muurtjes. Je ziet ze in mediterrane landen gewoon tussen de rotsen verschijnen. De bloemen hebben bolronde schermen in de kleuren rozerood of wit. De bloeitijd valt in de periode juni tot en met augustus. Na de bloei ontstaan er pluizige zaden, die zich makkelijk mee laten voeren door de wind. De planten bloeien rijk en trekken veel vlinders aan. Zaai Centranthus in het vroege voorjaar in trays of in de late zomer in de vollegrond.

Lychnis coronaria

Lychnis is een plantengeslacht met vaste en tweejarige planten. Ze zaaien zich over het algemeen gemakkelijk uit. Het zijn prima planten voor de wilde tuin. Het zachte grijze blad van Lychnis coronaria, ook wel prikneus genoemd, vormt ook in de winter nog een mooie pol. De bloemen groeien hoog boven het blad uit en zijn klein maar talrijk. De planten bloeien in juli-augustus. Prikneus staat graag in de volle zon en kan flink wat droogte verdragen. Ze bloeien in een knalroze kleur, maar er is ook een witte variant. De uitgebloeide bloemen vormen bolletjes die vol met zaad komen. Uitzaai is daarmee
gegarandeerd! Zoals alle tweejarigen zaai je Lychnis coronaria het beste in de zomer. Dan vormen ze in hetzelfde jaar een pol, die het jaar erop gaat bloeien.

Oenothera of teunisbloem

Teunisbloemen kennen we allemaal wel. Ze groeien in het wild, bijvoorbeeld in de duinen. Kenmerkend is de fijne geur, die veel insecten trekt. Vooral nachtvlinders zijn er dol op. Wanneer de teunisbloem in de avond zijn bloemen opent, lijkt het alsof er kleine lichtjes in de tuin aangaan. Bijzonder! De bloemen verbloeien snel, maar er vormen zich steeds nieuwe knoppen en daarmee houdt de bloei lang aan. Er zijn verschillende soorten Oenothera, in de kleuren van lichtgeel tot oranjerood en ze zaaien allemaal heel gemakkelijk. Het verschil zit vaak in de hoogte van de plant of in de kleur. Zet ze in de zon of in de halfschaduw en je doet er naast jezelf de insecten een groot plezier mee! Oenothera zaai je bij voorkeur in de nazomer voor bloei in het volgende jaar.

Reseda luteola

Het geslacht Reseda, ofwel wouw, heeft flink wat soorten. Ze zijn bekend om hun geur en vanwege de toepassing als verfstof. In Nederland komen ze op kalkrijke grond nog in het wild voor. In de tuin is Reseda luteola vooral een architectonische plant. Hij vormt stevige stelen, waaraan talloze kleine gele bloempjes verschijnen. Het is een tweejarige plant, dus in het eerste jaar vormt zich de rozet, waarna in het volgende seizoen de groei erin schiet. Zaai ze daarom in het late voorjaar of de zomer voor bloei in het volgende seizoen. Op een zonnige plek worden ze gemakkelijk 1-1,5 meter hoog. De bloei start eind van de lente
en de planten staan tot in de herfst fier overeind. Het is met recht een stoere plant!

Uit: Groei & Bloei Maart 2022
Tekst: Esther Schonenberg

Je kunt Festina Lente ook bezoeken:
Kwekerij Festina Lente tuin
1e Mientlaan 13 in Katwijk