Bourgondische herfst DIY

Met de naderende herfst in zicht zijn er buiten al een aantal mooie herfstattributen te verzamelen die je voor deze creatie kunt gebruiken. We laten stap-voor-stap zien hoe je dit bourgondische herfst arrangement zelf kunt maken.

Dit heb je nodig:

Materialen en gereedschap

• lijmpistool met lijmpatronen
  • (knip)tang
  • scherp mesje
  • schaar
  • snoeischaar
  • klosje wikkeldraad
  • aluminiumdraad

Voor de basis

• oranje pompoen, Ø circa 20cm
  • plastic pot, Ø circa 12,5cm. Wij gebruikten drie in elkaar gestapelde Griekse yoghurtpotten om tot een goede hoogte te komen.
  • vilt voor de afwerking van de pot
  • boomschijf Ø circa 15cm (afhankelijk van de grootte van je pot)
  • 1 grote plak mos
  • stuk boomschors

Gebruikte bloemen en siervruchtjes

• hortensiabloemen; bordeauxrode Hydrangea macrophylla en zachtgroene Hydrangea arborescens ‘Annabelle’
  • Physalis, 1 tak met circa 7 lampionnetjes
  • hopranken
  • 1 grote heideplant (Erica)
  • Panicum of andere grasjes
  • 1 rank van Diplocyclos (met vruchtjes)
  • eikenbladeren
  • 10 kastanjes
  • 15 eikels
  • 5 kleine takjes rozenbottels
  • 3 takjes bramen
  • 3-4 kleine siermais
  • schijfjes limoen, gedroogd
  • Malus sierappeltjes
  • andere siervruchtjes

Stap 1
Lijm met het lijmpistool de plastic pot op de boomschijf. Knip het vilt op maat, zodat het in z’n geheel rondom de pot past. Lijm ook het vilt vast. Let op! Het plastic kan warm worden.

Stap 2
Bedek de helft van de buitenzijde van de pot met mos en lijm dit vast op het vilt. Knip vierkantjes van het boomschors en beplak hiermee de andere helft van de pot.

Stap 3
Knip met de kniptang stukken aluminiumdraad: 1x een lengte van 125 cm en 2x een lengte van 55cm. Maak van de lange draad een cirkel. Leg de twee korte stukken kruislings op elkaar en draai ze vanuit de as om elkaar heen zodat het een vierkante kruisvorm wordt. Draai de aluminium uiteinden van het vierkant op vier plaatsen aan de cirkel vast. De doorsnee is ongeveer 40cm.

Stap 4
Plaats de draadvorm op de ondergrond, duw de vorm in het midden van de pot wat naar beneden. Hierin komt later de pompoen te liggen - zo kan de pompoen minder snel beschimmelen en ligt ‘t stevig in het midden van de pot.

Stap 5
Draai de hopranken om elkaar heen tot een kransvorm van ongeveer 45 cm doorsnee. Wikkel deze krans vast op de aluminiumdraadvorm.

Stap 6
Om de krans flink volume te geven zijn hortensia bloemen gebruikt. Eerst een dot lijm, dan de bloemen op de krans plaatsen. Begin met Hydrangea arborescens ‘Annabelle’, en daarna de bordeauxrode Hydrangea macrophylla. Deze geeft echt herfstsfeer. Lijm ook het eikenblad op de krans, per blad of in bundeltjes, afhankelijk van de grootte van het blad. Laat de bladeren wat afhangen van de krans.

Stap 7
Knip de takjes van de heideplant en maak met wikkeldraad een tiental bundeltjes. Verdeel ze gelijkmatig over de krans en lijm ze vast. Bijvoorbeeld bij of in de hortensia zodat je de steeltjes niet meer ziet. Lijm de siermais. Let op deze is dominant van vorm en vrij zwaar dus best boven op de krans lijmen. Hierna kastanjes, eikels, Physalis lampionnetjes, limoenschijfjes en de overige siervruchtjes vastlijmen.

Stap 8
Vul met de sierappeltjes lege plekjes en ook kun je hiermee kleur aanbrengen waar dat nog mist. Lijm de sierappeltjes met het steeltje naar beneden zodat je goed de rode gloed ziet. Lijm er, voor een luchtig effect, nog wat korte rozenbottel- en bramentakjes en de Panicum of andere grasjes tussen. Plaats de pompoen op de draadvorm en drapeer als laatste de Diplocyclos rank over het geheel. De vruchtjes aan de rank veranderen telkens van kleur – leuk om de komende weken de kleurschakeringen te volgen.
Geniet van dit bourgondische herfstarrangement in al zijn kleurenpracht!

Floral artist Lily Beelen maakte dit arrangement voor Groei & Bloei. Lily Beelen, ‘Just Lily’, werkt als freelancer voor bloemisten, geeft demonstraties en workshops in binnen- en buitenland voor zowel amateurs als professionals. Ook geeft Lily gastlessen en -cursussen op scholen en creëert ze designs voor speciale gelegenheden.

www.instagram.com/lilybeelen
www.facebook.com/lilybeelen

Veel succes en deel je creaties met ons!

Productie en tekst: Anita Meuleman
Arrangement en beeld: Lily Beelen