Over Groei & Bloei

Groei & Bloei is een vereniging van liefhebbers van tuinen en tuinieren. De vereniging bestaat uit 118 afdelingen door heel Nederland en België, elk met een eigen bestuur. Zij organiseren door het jaar heen activiteiten, variërend van lezingen en workshops tot excursies en korte reizen naar mooie tuinen.

De vereniging geeft een tijdschrift uit voor tuinliefhebbers. Het is het grootste tuintijdschrift in Nederland. Leden krijgen het blad bij het lidmaatschap. Groei & Bloei is ook te vinden op Pinterest, Instagram, Facebook en Twitter. Wij hebben een rijke geschiedenis sinds 1872. Geïnteresseerd? Lees dan hier verder.

Waar staat de vereniging Groei & Bloei voor?

• KMTP/Groei & Bloei is dé toonaangevende vereniging van tuin- en natuurliefhebbers. Zij zet zich in voor een groene samenleving, zowel op lokaal als landelijk niveau.
  • De beleving van tuinieren, bloemschikken en de passie voor groen in het algemeen vormen hiervoor de inspiratie.
  • Kennis en kennisoverdracht werken stimulerend en samenbindend voor leden en niet-leden.
  • Het werkterrein omvat de hele keten van liefhebbers tot professionals. KMTP/Groei & Bloei opereert als schakel tussen de verschillende onderdelen van de keten.

Hoe werkt Groei & Bloei samen met anderen?

In de stedelijke omgeving is de belangstelling voor tuinieren groeiend. Op braakliggende terreinen ontstaan buurtmoestuinen. Guerillagardening en samen tuinieren zijn vormen die dertigers en veertigers aanspreekt. Stadstuinbouworganisaties stimuleren bewoners meer te doen met groen. Buiten de stad is de aandacht voor tuinieren van oudsher al groot. De afdelingen van Groei & Bloei werken veel samen met lokale organisaties om tuinieren en groen onder de aandacht te brengen, denk hierbij aan tuincentra, lokale groenvoorzieners, volkstuincomplexen, moestuinen etc.

Open Tuinen Weekend

Jaarlijks organiseert Groei & Bloei het Open Tuinenweekend in het derde weekend van juni.

Foto's Jolanthe Lalkens