Groei&Bloei 2023 week 35 Appelen en peren paradijs: pomologische tuin Middenbeemster

2023 week 35 Appelen en peren paradijs: pomologische tuin Middenbeemster

De pomologische vereniging Noord-Holland zet dit weekend zijn tuinpoorten open. De tuin bevat 350 verschillende appel- peren- en wat pruimenbomen (rassen), het was zonnig, heerlijk rustig, groen, met sommige bomen overladen met fruit, bloeiende bloemen en veel fladderende vlinders, paradijselijk mooi!!!

Wij waren nog maar net in de tuin, dat een fotograaf ons passeerde, maakte hem attent op twee vlinders op fruit aan de andere kant van de boom, en raakten in gesprek, een prettig en zeer enthousiast gesprek over fruitbomen, oude/jonge fruitbomen, fruitbomen bewaren/onderhouden, Spitsbergen, Wageningen, fruitveilingen er kwam van alles voorbij. De fotograaf bleek vrijwilliger bij oude boomgaard vlakbij Eindhoven, had een ontbrekende boom in de collectie van Middenbeemster meegebracht en was nu aan het genieten van alles op de tuin.

Dacht de pomologische tuin dicht bij Eindhoven zo te kunnen via computer, dat was nog effe zoeken maar denk dat het de tuin van Stichting Werkgroep Boomgaard Acht is, deze ligt aan de rand van Eindhoven, ten zuidoosten van de oude dorpskern van Acht, daar is komende zaterdag, tweede zaterdag van september, gelijk met momumentendag open dag. De komende tijd op meerdere tuinen van andere pomologische verenigingen en verenigingen oude fruitrassen activiteiten.

Op de tuin in Middenbeemster ook heerlijk wezen proeven bij de kookclub verbonden aan de tuin: diverse chutney’s, ingemaakte peertjes en gedroogde appelschijfjes. Genoten van overzicht van geoogste appels en peren, een heerlijke honing gekocht bij de bijenstal en vol bewondering gekeken bij het ontstaan van een appel uit de tuin op papier, Margriet Honingh kan toveren met kleurpotlood op papier!!!

Foto’s 4 tot met 7 een aantal bijzondere peren en appel