Groei&Bloei Bingerden: geen files, weinig regen, wel heel veel planten

Bingerden: geen files, weinig regen, wel heel veel planten

Het was ongekend rustig toen we zaterdags op Bingerden aankwamen. Waren het de onheilspellende voorspellingen geweest over kou, regen en wegwerkzaamheden met kilometerslange files? Of was het de WK-voetbalwedstrijd? In ieder geval hadden wij lekker de ruimte. En van files hebben we niets gemerkt en het weer... tja, het begon wel eens te druppelen, maar net als de paraplu erbij gehaald was, dan kon'ie alweer dicht. Op dat ene hoosbuitje na dan waarbij ik schuilde onder een marktkraam, en door een windvlaagje AL het water in mijn nek kreeg. Dat was minder, en toen ik stomend, letterlijk en figuurlijk, de cateringtent invluchtte bleek daar de voetbalwedstrijd vertoond te worden...

Maar verder vond ik het een genoegen en een eer er weer te zijn. Want ken je dat? Dan lees je in een tuinblad over zo'n prachtkwekerij die precies díe planten heeft die het geweldig zouden doen in jouw tuin, dan zit die kweker helemaal in Zeeland of in Groningen. En op Bingerden vind je het neusje van de zalm bij elkaar met de mooiste planten! Allemaal kwekerijen met namen die klinken als een klok plus nog zo'n 16 kwekerijen van over de grens. En laat het nu bij een Belgische kweekster zijn waar ik mijn slag geslagen heb. Bij haar vond ik de etageprimula's beesiana en bulleyana die ik al jaren op mijn verlanglijst had staan, plus een winterharde dwerggladiool (G. papilio 'Rubra').

Naast een genoegen, vind ik het ook een eer om op het landgoed Bingerden te mogen zijn, dat alleen tijdens deze dagen geopend is voor publiek. Ook de tuin rond het huis is te bezichtigen, waar enorme, meer dan 200 jaar oude taxusfiguren de achtergrond vormen voor Buxus-topiari en gemengde borders met tientallen rozensoorten. Deze borders zijn soms zacht, soms vurig, maar soms ook in een ongebruikelijke mix van bruin en zalmoranje. Dit jaar viel mijn oog vooral op allerlei toepassingen met Astrantia's.

Daarnaast was er nog de mogelijkheid een lezing te volgen van tuinarchitecten Janine ter Horn en Bart Hoes. Hun advies aan mensen die bereid zijn 1,5 te reizen en € 12,- entree te betalen, dat "je voor de tijd die je in tuinieren stopt veel ontspanning, plezier en geluk terugkrijgt" vond ik een tikkeltje overbodig. Vertel ons wat! Maar de suggestie om "golvende linten" van Buxushaag door een border met vaste planten te zetten, vind ik leuk. Het geeft steun aan de vaste planten in de zomer, en 's winters heb je zicht op het lijnenspel van Buxus.

Alles bij elkaar was het een zeer goed gevulde dag. En na de plantenruilmarkt, bezoekjes naar de tuinclub, de dagtocht naar Gelderland en deze dag ben ik geheel verzadigd voor de zomerstop.