Groei&Bloei Gave Hosta’s

Gave Hosta’s

Vorige week vrijdag (20/8) mocht ik met Genia mee naar De Stekkentuin in Flevoland. In schril contrast met vandaag liepen we toen nog te bakken in de zon. En wetende dat er slecht weer op komst was, zat ik gisteren ook nog in mijn hemdje op het terras in het Amstelpark. De zomer zal nu toch nog niet voorbij zijn? Ik hoop vurig op nazomers in september en oktober!

Ruimte voor sferen

Oh mensen, wat zijn sommigen van jullie toch gezegend met een tuin van duizenden vierkante meters groot! Zo ook in De Stekkentuin, waar een enorme lap grond puur en alleen bedoeld is om "de stekken kwijt te kunnen". Hier zit ik in Amsterdam te wroeten in mijn 90 m2 waar ik alleen in potten een "fruittuin", een "waterpartij", een "aceratum" en wat bomen kwijt kan. Wat lijkt het me heerlijk om al mijn liefdes en hebberigheden de ruimte om te groeien te kunnen geven, en mooie mengelingen te kunnen maken zoals daar!

In de schaduw liggen combinaties in geel- en witbont blad van Hosta, Brunnera, Pulmonaria en Podophyllum die het een zonnig aanzicht geven. Maar er is ook een blauw Hostalaantje vergezeld door een blauwe Hydrangea, waarbij het blauw haast oplicht en mystiek aandoet. Een paar meter verder is de sfeer veel kouder, metaliger door de grijsbladige regenboogvaren, schapekophortensia en een purperbladige Cotinus op de achtergrond. Ook in de zon worden allerlei sferen gecreëerd, soms in zachte pasteltinten en harig blad en soms in pittig oranje, waar naast de Heleniums een oranje Meconopsis staat te schitteren.

Anti-Slak

Bij mij vind ik het nog wel meevallen, elke keer als ik in mijn tuintje ben, haal ik alle slakken weg die ik zie. Maar een paar Tuinclubleden hoorde ik flink mopperen dat de slakken alles opvraten. Naast de Hosta's blijken ook de petunia's het zwaar te verduren te hebben. Maar in De Stekkentuin was echt geen gaatje te vinden! Er staan tientallen soorten Hosta's, maar ALLES is puntgaaf, nu nog. De eigenaresse maakt bepaald geen geheim van hoe ze dat doet: ze bemest geregeld met kieseriet. Niet alleen houdt dat haar planten sterk en gezond, ook verdragen de slakken het zout niet zo goed...

Ik dacht dat kieseriet (magnesiumsulfaat, bitterzout) tot de kunstmeststoffen behoorde, en dus geheel tegen de huidige stroom naar biologisch tuinieren inging. Maar na lezing blijkt dat het wél gebruikt mag worden in biologische landbouw, en dat zelfs Ecostyle het verkoopt. Dus geef mij ook zo'n pak!