Groei&Bloei Tuinclub op bezoek

Tuinclub op bezoek

Op zaterdag 24 juli had ik de, dit jaar opgerichte, tuinclub van afd. Amsterdam bij me op bezoek. Natuurlijk had ik het druk met iedereen van hapjes en drankjes te voorzien, maar het is niet elke dag dat ik zo veel bezoek krijg in mijn tuin. En ook al liep ik te rennen, ik vond het prachtig!

Een tuin waar je vrolijk van wordtHeel mooi vond ik het dat iemand opmerkte dat je vrolijk wordt van mijn tuin. Want inderdaad, het uitzicht vanuit mijn keuken en terras heeft die functie. Daar heb ik zicht op mijn zonbordertje waar ik gekozen heb voor de kleuren magenta, oranje en paars. Dat mag je eigenlijk helemaal niet willen op altijd natte grond, maar langzamerhand heb ik planten gevonden met én die pittige kleuren én die het daar goed doen. Dat zijn: Aquilegia, etageprimula's, Geum, brandende liefde in het voorjaar, gevolgd door Geraniums 'Rozanne' en 'Anne Thomson', Hemerocallis, Persicaria amplecicaulis, Spiraea japonica, Crocosmia, Lythrum, Aconitum, Lobelia x gerardii en Malva 'Magic Holyhock'. De laatste twee heb ik uit zaad opgekweekt en ik merk dat deze me toch nader aan het hart liggen dan planten die ik gewoon gekocht heb. De intens roodpaarse Malva bloeide al ten tijde van de Tuinclub en iedereen vroeg er naar. Zo lang je de uitgebloeide bloemen maar verwijdert, bloeit hij tot de vorst. De hoge Lobelia's, die nu aan het bloeien geslagen zijn, komen in kleuren roze, rood, magenta, blauw en paars en wat ik ook leuk vind is dat ze nu, in het derde jaar, flinke bossen beginnen te worden. Dat kan ik van de meeste planten niet zeggen.

Omdat de week ervoor fotografe Maayke de Ridder mijn tuin had gefotografeerd, ergens volgend jaar komt in G&B een reportage kleine tuinenbezitters uit Amsterdam!, had ik mijn tuin al extra schoongemaakt. En, om helemaal eerlijk te zijn, had ik ook de nodige gaten gevuld met grote potten bloeiende Dahlia's. Omdat veel van de bloemen in die border een aarvorm hebben, zijn juist de grote bloemen van Dahlia's en Hemerocallis broodnodig. De purperbladige heester Physocarpus opulifolius 'Diabolo', alsook een donkerbladige Canna in pot maken het contrast nog pittiger.

Na de vrolijkheid komt de rustDe rust komt als je achterin op het bankje gaat zitten en zicht hebt over het geheel. Dan zie je het gazonnetje en de schaduwborders met zijn Hydrangea's en vele (blad)planten. Dan is er balans en daar voel ik me de koningin zo rijk!

Foto's van Doetie de RoestDeze foto's zijn gemaakt door Doetie de Roest, die ik vanaf deze plaats zeer bedank! Ze halen bij mij het plezier van die middag helemaal terug.