Groei&Bloei Beste (tuin)wensen voor 2018

Beste (tuin)wensen voor 2018

Alle zegen komt van boven, maar……….de laatste maanden van 2017 wel ONTZETTEND veel regen. September ongelooflijk nat en december de SOMBERSTE van de afgelopen EEUW, slechts tien zonuren of zoiets. Was vaak niet leuk meer om naar de tuin te gaan, om moedeloos van te worden soms. Voor het archief een aantal mooie momenten opgezocht en de start van het nieuwe tuinjaar vastgelegd.

In september naar de tuin van de pomologische vereniging Noord-Holland in de Beemster geweest op zoek naar het Schellinkhouter appeltje, een herinnering uit een ver verleden, een appeltje uit de tuin van een collega een appel hier uit de buurt, een vroege appel, groene schil, zacht fris vruchtvlees.

De Schellinkhouter op de tuin van de vereniging was geen vroege zomerappel, niet klein en groen, maar een prachtige grote rode appel, maar wel iets wit zacht fris vruchtvlees. De Schellinkhouter uit het verleden wellicht een Mantet appel uit oude Schellinkhouter boomgaard???

Plukte weken lang bloemen van de tuin, de zelf uitgezaaide Cosmos in allerlei kleuren een topper maar ontdekte dat geurige venkelbloemen en Verbascum blattaria ook tot die klasse behoren.

Het driekleurige viooltje heeft zijn plek gevonden op de tuin.

De pompoen die op zelf gekozen plek en in eigen tempo prachtige bloeide begin september heeft een paar vruchten ontwikkelt, hoe zou het hem zijn vergaan wanneer september niet zo koud en nat zou zijn geweest.

De gekregen groene kool planten, de Russische bladkool en de ninestar broccoli stonden er prachtig tot goed bij tot een paar weken terug, al was er wel genibbelt aan de ninestar, (zou deze het lekkerst zijn??). Bij een bezoek om prei te oogsten vlogen de hazen alle kanten op, vrees met grote vrezen.

Tussen de regenbuien door de helft van de aardappelvakken 2018 plantklaar gemaakt en van lavagrit en paardenmest voorzien, plantuien gepoot tussen de koolplanten, aardbeienplanten geplant en gekochte knoflook Vallelado en knoflook van eigen oogst uitgeplant.

Heb op groei workshop een prachtige wilgenpiramide gevlochten.

Reacties (3)