Groei&Bloei Börgbloumkes - Blik op de Tuin (804) week 26 2017

Börgbloumkes - Blik op de Tuin (804) week 26 2017

Ons land kent tal van prachtige buitenplaatsen die het bezoeken waard zijn, zo ook de Menkemaborg in onze provincie Groningen!

Machtige, geschoren dubbele rijen lindebomen vormen de oprijlaan naar de Menkemaborg in Uithuizen (Gr.). Een singel van hoge bomen rondom de buitenste slotgracht zorgt voor een natuurlijke beschutting van huis en tuinen. Een enorm wit tapijt van daslook als onderbeplanting smeekt in het voorjaar om aandacht, want ze zijn ontelbaar en van grote schoonheid. Ze zijn een van de soorten börgbloumkes of wel stinzenplanten die in het voorjaar door het ontluikende gebladerte de stralen van de zon proberen te vangen, geflankeerd door voorjaarshelmbloem en Italiaanse aronskelk. Ze zijn een lust voor het oog en leiden de aandacht af van het indrukwekkende gebouw; in de 15e eeuw een steenhuis, een grote stenen toren als toevluchtsoord in tijden van nood. Het huidige gebouw stamt uit het begin van de 18e eeuw en sinds 90 jaar (1927) is het een museum. De historische tuinen zijn bijzonder; overzichtelijk en symmetrisch ingedeeld met een hoofdas en een dwarsas, waarbij het snijpunt in het midden van de borg ligt. Heggen en bomen zijn in strakke vormen geschoren, er bloeien 17e en 18e eeuwse plantensoorten in de borders. In juli steelt de rozentunnel met Rosa ‘Dorothy Perkins’ de show, maar terwijl ik er was bloeiden er bijzondere historische tulpen in de siertuin; geen velden vol, maar solitair in symmetrie of in kleine groepjes bij elkaar, zoals het in een formele tuin gebruikelijk is. Een fruithof met oude appel- en perensoorten zorgt voor een keur aan geurende appels en peren en in de keukentuin eisen groenten en kruiden uit vervlogen tijden de aandacht. Volgende week: Fraeylemaborg!

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl