Groei&Bloei D-Day 75, een tuin voor helden - Blik op de Tuin no. 922

D-Day 75, een tuin voor helden - Blik op de Tuin no. 922

Sommige tuinen dekken een bijzondere lading.....

Dit jaar was het 75 jaar geleden, dat op 6 juni (1944) operatie ‘Overlord’ begon, de codenaam voor de invasie door de Westerse geallieerden in het door Duitsland bezette West-Europa. De eerste dag van deze invasie, die plaats vond op de stranden van Normandië, heeft de naam ‘D-Day’ meegekregen. Tijdens mijn vakantie in Normandië was ik dichtbij deze stranden en een bezoek was dan ook niet meer dan op zijn plaats. Mooi was het om in de badplaats Arromanches te ontdekken, dat er als herinnering aan deze gebeurtenis een speciale tuin is aangelegd: de ‘D-Day 75 Garden’. Deze tuin was eerder te zien tijdens de Chelsea Flower Show in Londen. Voor de uitvoering ervan was een speciale crowdfundingsactie gehouden: ‘75 Reasons to Thank our Normandy Veterans’. De tuin is naar ontwerp van John Everiss uit het Engelse Lancashire, die na de show de tuin verhuisde en opnieuw opbouwde op een prachtige plek hoog boven Arromanches, waar je uitkijkt over Gold Beach en de haven. De tuin is een ode aan de geallieerde veteranen, als dank voor de rol die zij 75 jaar geleden hebben gespeeld.  In de tuin staan 2 levensgrote beelden van veteraan Bill Pendell, die tijdens ‘D-Day’ op dit Normandische strand landde. Daarnaast zijn er vier metalen figuren te zien, die al worstelend uit de hoge golven lijken op te rijzen. Duizenden plantjes van Armeria maritima, Engels gras, hebben een plaatsje in deze tuin gekregen; juist omdat dit plantje begin juni, zowel aan de Normandische stranden en die van Plymouth, waar de troepen vertrokken, is te vinden.

Anneke

T @blikopdetuin.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl ; activiteiten Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl