Groei&Bloei De Tjiftjaf

De Tjiftjaf

Het tuinorkest van vogels in de zomerstand

Nu het tuinorkest aan vogels duidelijk in de zomerstand staat – vrij rustig – wordt de zang bepaald door de Winterkoning, Zwartkop en Tjiftjaf. Natuurlijk fluiten de merels en lijsters ’s avonds, maar lang niet zo uitbundig als een maand of drie geleden. De Tjiftjaf is bijna onvermoeibaar, de metronoom van het tuinorkest. Hij gebruikt steeds twee, maar eigenlijk drie of vier verschillende toontjes om zijn naam aan te geven, soms wel meer dan een halve minuut achter elkaar. Tussen die herhaalde roep zit de vogel wat knorrend te mopperen. Voor mij begint de lente pas als de Tjiftjaf arriveert. Hij is volgens mij ook een van de laatste voordat die vertrekt naar het zuiden. En dan is het goed herfst.

Toen gemeentewerkers een paar weken geleden met veel ijver en vlijtige, kostenbesparende snoeitechniek de plantsoenstrook achter ons huis (driemeter hoge bramen, dito Haagwinde boven een beetje kwarrende strook van Rosa rugosa) te pakken namen – ze streden met twee enorme horizontale maaibalken naar elkaar toe – vreesde ik al dat het met het broeden van de Zwartkop mis zou gaan. Kansloos was alles toen de maaidegens elkaar kruisten. Sinds dat moment hebben we wel een nest (3) van de Zwartkop aan onze kant van de schutting, veilig!

Veilig? Ik moest zelf ook goed uitkijken met het terugzetten van sommige klimmers en heesters in de tuin. Want er werd nog gebroed! En door wie? Zo stuitte ik pal naast het houten hek tussen de schaduw/knollentuin en de zomertuin voor het keukenraam op het nestje (1 en 2) van een Tjiftjaf. Het is tennisbal groot, prachtig gevlochten en heerlijk zacht bekleed, in ieder geval met veertjes, dons en mos. Pa en ma vliegen af en aan, en op hun weg terug nemen ze de uitwerpselen van de jongen mee. Als ze bijna gevoerd worden, steken hun koppies eruit – ik zie er maar twee. Prachtig.

Het laatste plaatje is van de Zwartkop.

Reacties (5)