Groei&Bloei Een wereld van kleuren - Blik op de Tuin 942 2020

Een wereld van kleuren - Blik op de Tuin 942 2020

Zo aan het einde van de winter verlang ik weer naar kleur......

Als het weer grijs en grauw is verlang je naar de kleuren van de lente en de zomer. Daarom is het een goede beslissing van Lentepark Keukenhof om dit jaar voor het thema ‘Een wereld van kleuren’ te kiezen (21 maart – 10 mei). Bloemen en kleuren vertellen overal ter wereld hun eigen verhaal en zijn onlosmakelijk verbonden met het leven van de mens. Veel landen hebben zelfs een nationale bloem of plant. Zo heeft Turkije de tulp als nationale bloem, Spanje de rode anjer en Zwitserland de edelweiss. Evenals in Turkije is in ons land ook de tulp de nationale bloem, maar ik las dat deze status niet helemaal officieel is? Misschien is het tijd, daar eens iets aan te doen��. Duidelijk is gelukkig wel, dat de kleur oranje, waarmee wij o.a. onze sporthelden aanmoedigen, onlosmakelijk met ons land verbonden is.

Om bij kleuren te blijven…wist u dat de Vlinderstichting een keurmerk voor een goed (maai)beheer heeft ontwikkeld, dat ‘Kleurkeur’ heet. Het op de juiste manier maaien van bermen en groenstroken is namelijk van levensbelang voor de biodiversiteit. Door bijvoorbeeld niet alles tegelijk te maaien, blijven er steeds voldoende bloeiende planten staan, waarop vlinders en bijen kunnen overleven. Hopelijk gaan heel veel gemeenten en opdrachtgevers dit keurmerk in hun aanbestedingen meenemen. Door bermen ook nog eens in te zaaien krijgen insecten, zoals vlinders en bijen, nog meer kans om te overleven en kunnen wij, naast het bewonderen van de kleuren in Keukenhof, ook dagelijks genieten van de natuur dichtbij huis! Meer informatie over Kleurkeur is te vinden bij: https://www.vlinderstichting.nl/kleurkeur/.

T @blikopdetuin F www.facebook.com/GroeiBloeiWestland.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via: info@westland.groei.nl; activiteiten van Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl