Groei&Bloei Erfelijk belast - Blik op de Tuin no. 927

Erfelijk belast - Blik op de Tuin no. 927

Heerlijk als mensen zoveel over 'Groen' weten te vertellen.....

Als je erfelijk belast bent met een groene sapstroom, is dat geen straf voor mensen die graag over ‘groen’ horen vertellen; zeker niet als je, zoals Chris van der Wurff van de gelijknamige boomkwekerij uit Heeze, meer dan 1500 houtige gewassen kweekt. Chris is een begenadigd spreker, die over elk van de door hem gekweekte plantensoorten, wel iets te vertellen heeft. Bij Groei & Bloei Westland deed hij zijn ‘groene’ verhaal, dat 275 miljoen jaar geleden begon en waarmee hij duidelijk probeerde te maken, dat planten wél zonder mensen, maar mensen niet zonder planten kunnen. De meeste planten, die Chris teelt, zijn uit zaad (van wilde planten) opgekweekt. Dat heeft als voordeel, dat je hiermee breedte en diepte in het sortiment creëert en daarmee de biodiversiteit vergroot. Qua gezondheid zijn gezaaide soorten veel sterker dan hun geënte familieleden. Mispels bijvoorbeeld zijn vaak geënt op een onderstam van meidoorn en gaan doorgaans ongeveer 25 jaar mee, terwijl een gezaaide mispel veel langer mee kan. Verder stelde Chris, dat er veel valt te leren van weersomstandigheden, droogte en plagen. Tip: als je tuin ecologisch op orde is en je het afval van de tuin binnen de tuin houdt (versnipperen, blad in de border e.d.), dan heb je in de zomer veel minder last van de droogte. Compost houdt immers vocht vast en zorgt voor schimmels in de bodem met als gevolg een goed bodemleven. Als je dan ook nog voor bomen en struiken kiest die niet zijn gemanipuleerd, maar groeien zoals ze van nature gewend zijn, dan ben je goed bezig!

T @blikopdetuin.

Blik op de tuin – Vragen kunt u stellen via info@westland.groei.nl: ; activiteiten Groei en Bloei Westland vindt u op: westland.groei.nl

Reacties (1)

Paul

Dag Anneke,
Mooi verhaal. Chris heeft het tuinhart op de goede plek. Hij zei eens;  Het is leuk om planten te verzamelen maar het beste om iets te bewaren, is het weg te geven. Het is beter dat planten op meerdere plekken staan, de mensen moeten ze leren kennen. Daarom is een weblog een leuke manier om wat je weet en hoort te delen. Fijn weekend.

Reageren op