Groei&Bloei Ontmossen

Ontmossen

In de kleine boomgaard staat de krent en pruimeboom in de bloei. Het ligt aan de noordkant van het huis en dus moet er regelmatig mos uit het gras verwijderd worden.

De meningen over mos verwijderen door verticuteren zijn verdeeld. Soms raad men aan dit zo weinig mogelijk te doen (vanwege verspreiding) en de ander zegt het jaarlijks te doen. Vorig jaar had ik het een keer overgeslagen, maar dit jaar is het een geveerd bedje geworden waar nauwelijks een grasspriet doorheen komt. Ook dat kan trouwens mooi zijn, het is maar net hoe je er naar kijkt. Ik maai het eerst zeer kort en na het (5x!) geverticuteerd te hebben haal ik het weg met de grasmaaier met opvangbak. Van een oppervlak van plm 150 mtr vul ik een grote aanhanger! Ik zie mensen vaak al in maart verticuteren, maar als je veel mos heb ik adviseer dit te doen bij temperatuur hoger dan 15 graden. Je moet het daarna immers doorzaaien en daarvoor is de grond ook in april nog vrij koud voor ontkieming van graszaad. Afijn, koemestkorrels erbij en het kan weer groeien! Uiteindelijk laat ik het gras weer zo,n 6 cm hoog groeien, want de theorie is dat het mos dan minder kans krijgt.

In mijn tuin heb ik 2 verhoogde borders gemaakt van tufsteen. Daar nestelen zich heel gemakkelijk muurvarentjes. De Waldsteina heeft vorig jaar, waarschijnlijk vanwege de droogte, niet gebloeid. Nu gelukkig wel weer en het loof is mooi frisgroen.  De clematis Lady Dy begint altijd vanuit de grond uit te lopen, vreemd want de meeste clematissen lopen vanuit de bestaand scheuten uit.
De rijstepapierplant heb ik vorig jaar gekocht en hier komt prachtig groot blad uit. Gelukkig heeft hij de vorst overleeft evenals de Gunnera die tussen het dorre blad heen schiet. Ook de dotterbloem bloeit weer mooi. Een opvallende knop is die van de Kniphofia limelight. Deze kan ook wat vorstgevoelig zijn, maar toch bijzonderd dat er nu al een knop in, terwijl hij vorig jaar pas in juli bloeide. Tot slot de Judaspenning. In de herst van een plant uit een berm wat vzaaddozen verwijdert en uitgezaaid. Het komt ruim op. Nu nog een jaartje wachten.

Reacties (5)

Louw

Mooi artikel! Goede adviezen en opmerkingen!
Louw

Antje Bömer

Dag Harrie,

Leuk artikel over je wel en wee in je tuin. Hier spreekt de ware liefhebber!
Wat een werk om je grasveld weer spic en span te krijgen ieder jaar.
Toen ik 25 jaar geleden aan het groenelaantje ben komen wonen ben ik die strijd ook aan gegaan, maar dat was onbegonnen werk in een bostuin en ik ben heel tevreden met mijn mosveld. Eens in de 3 weken wordt het gemaaid met de motormaaier op de hoogste stand om de grassprieten die tevoorschijn komen een kopje kleiner te maken. De droge periode van vorig jaar heeft wel schade berokkend, ik heb wel een sproei systeem maar die wil ik niet elke dag aanzetten.

Veris-lente

Hé Harry,
Is het niet zo dat wanneer een soort de andere overheerst de groeiomstandigheden voor de ene soort goed is en voor de andere minder. Wanneer mossen steeds terugkeren zijn verticuteren en koemestkorrels niet de oplossing van het probleem. Mossen groeien graag op wat zuurdere, vochtige grond…....... dat wil nog niet zeggen dat daar de oplossing ligt en zijn ook mossen die op drogere plekken groeien, bodemonderzoek zou meer duidelijkheid kunnen geven. Ter overweging…......... nergens in de natuur glad geschoren grasvelden, wat dacht je van kruidenrijk grasveld onder de bloeiende bomen.
Prachtig de bodembedekker Waldsteina, wist niet dat droogte zijn bloei zou beperken, de mooie bloei van krent en pruim. Tijdens fietstochtjes zie ik hier, lijkt wel, veel meer dotterbloemen, zou dat komen omdat ik ze mooi vind, of, dat ik ze beter weet te benoemen??? Ontdekte gisteren ook hier een aantal tweejarige judaspenningen.

Dag Harry,
Waldsteinia is voor mij een van de sterkste planten die het blijft doen onder mij Atlas Ceders. Daar s het namelijk droog. En bloeien doen ze daar ook nog, maar ja ik weet hoe rijk ze dat doen als het vochtig is. Ontmossen is voor mij ontmoedigend. We hebben niet al te veel gras. Wat kalk en mest doen de rest. Als het er maar groen uitziet. Met groet en een fijne week.

Harry Hakvoort

Hoi Veris, dat met de vochtige grond kan wel kloppen want het loop daar iets af naar een sloot. Maar we hebben hier pure zandgrond en de laatste 3 jaar veel last gehad van droogte. Ik heb rond de bomen en langs de beukenheg wel veel boshyacinten gepoot, verrijkt met zure grond en bladcompost. Die komen nu allemaal uit. Overigens ben ik wel een voorstander van weidebloemen, maar dat krijg ik niet voor elkaar met mijn partner. (haha) Ik heb al eens een deel van het weiland als bloemenwei gebruikt, maar dit vraag toch ook wel behoorlijk veel aandacht.