Groei&Bloei Ster van de week

Ster van de week

De Camassia leichtlinii 'Caerulea' is de “ster” van de week. Deze prairielelie doet het bij mij een stuk beter dan de kleinere quamash. Van beide heb ik vorig jaar bollen geplant. Ook zijn er boshyacinten van de Engelse en Spaanse variant. Het loof staat er al enkele weken maar uitloop van de knoppen laat nog even op zich wachten.

De scheefkelk (iberis sempervirens snowfklake) (foto 2) bloeit ook weer mooi wit en is een probleemloze bodembedekker.  De bolstruik is een Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety'. Deze heeft schade opgelopen door de buxusrups (tja die bladeren lusten ze dus ook). Ook de Schuimbloem (tiarella cordifolia) doet het goed en bloeit vanaf nu tot eind juni (foto 3). De plantjes hadden vorig jaar wel wat moeilijk vanwege de droogte.

Een plantje die totaal geen moeite heeft met droogte, nattigheid, vorst, zon of schaduw is de eenjarige witte Winterpostelein. Foto 4,5, Volgens Floravannederland kwam deze vroeger alleen in het duingebied voor. Inmiddels zijn ze algemeen te vinden op zandgebieden in Gelderland, Brabant en Limburg. Dit voorjaar explodeerde het aantal in deze regio.  Ik zie ze overal in de sloten, weilanden en de tuinen. Opvallend veel bij plekken waar vorig jaar geen of weinig grond bedekt was. Het is een eetbaar en uiterst gezond gewasje met boordevol vitaminen en mineralen. Je kunt het als spinazie eten en/of door sla mengen. Bloem, blad en stengels zijn eetbaar, de stengel is wat zoetig.  Wel gedraagt het zich als onkruid, groeit snel, zaait zich uit en heeft mierenbroodjes. Gelukkig kun je het zo wegplukken of losharken, maar tussen rozen, berberis of andere stekelige struiken is een ander verhaal. Ook in het gras ben je ze niet direct kwijt ondanks maaien. En pas op voor kleinere planten want deze delven het onderspit.

Van het Gebroken hartje kende ik  alleen de rose-witte Spectabilis, deze werd vroeger veel toegepast.  Vorig jaar eind juni zag ik bij een familielid de Dicentra formosa 'Luxuriant'  foto6 en kreeg wat stekken mee. De paarse kleur vind ik veel mooier en deze variant bloeit langer door.

Heb weer wat rozen van mensen gekregen die er vanaf willen vanwege sterroet. Ze worden vaak slecht teruggesnoeid en krijgen te weinig voeding. Door de kleine wortelkluit kunnen ze gemakkelijk op een andere plek geplaatst worden zodat de schimmels minder kans krijgen. 2 jaar geleden heb ik zeer oude struikrozen bij iemand anders herplant en ze doen het weer prima. Ik stek ook regelmatig rozen, maar helaas hebben deze de winter niet overleefd.

Bij een zorgboerderij heb ik een plantenbed van 10 Mtr2 kunnen vullen met stekken van erigeron (Spaans madeliefje)  laagblijvende Carex en Phlomis. Vorig jaar zag ik ergens een border van deze 3 soorten, maar dan een combinatie met steenraket i.p.v. phlomis. Extreem lange bloei, semigroenblijvend en geen onkruid. Een plaatje om te zien!

Verder nog foto’s van o.a. bloeiende Darmera peltata 'Nana', japanse esdoorn (groene), varen, de schoenlappersplant en rotstuintjeplantjes.

Reacties (3)

Veris-lente

Hé Harry,
Mooie plaatjes van ontwikkelingen in je tuin, hier nog lang geen bloei in Camassia, prachtige tiarella’s, en super Spectabilis, net zo als de voor mij onbekende darmera. Was ooit in tuin boordevol prachtig bloeiend postelein, waarvan de eigenaar de tip gaf: niet aan beginnen!!!
Bij Phlomis zou ik nu zeggen: uitgebloeide bloeiwijze erg leuk detail maar….... knip ze liever uit!!!

Antje Bömer

dag Harry,

Wat een prachtige en aparte bloemen heb jij in je tuin en de foto’s zijn erg mooi.
Ik heb zo’n 25 jaar geleden ook allerlei bijzondere planten in de tuin gehad, maar nu de laatste 15 jaar mijn gezondheid nogal te wensen overlaat heb ik gekozen voor een natuurlijke tuin. Ik moet zeggen dat dit goed bevalt.
Nog bedankt voor het meedenken van mijn vijverprobleem.

Hallo Harry,
Prachtig veldje schuimbloemen in dat betoverde, gezeefde licht. Het wachten is alleen nog op de kaboutertjes… We hebben hier ook de witte Camassia, die bloeit wat later dan de blauwe. Groet uit Midden Nederland