Groei&Bloei Volkstuin week 31 2020

Volkstuin week 31 2020

Effe checken hoe de tuin erbij staat.

Na  winderige en regenachtige dagen afgelopen zondag even op de volkstuin om bloemen voor boeket voor jarige schoonzus te plukken, het werd het mooiste boeket dat ik ooit schikte met daarin bijna alle soorten bloemen van de tuin, een PRACHTIG plaatje maken lukte niet helemaal

De hanging baskets met sla zorgen voor gestage aanvoer van slablaadjes.

Vandaag naar de tuin, groente ophalen en even poolshoogte nemen, zag tijdens het maken van wat foto’s een wel heel grote bij/hommel, deze was zeker meer dan twee keer zo groot dan de andere bijen/hommels???

Op de tuin heeft de blauwe Veronica zich behoorlijk uitgezaaid, ooit met een plantje begonnen, nu heel veel blauw op de tuin, de roze Veronica die ik diverse keren toevoegde  deed jaren lang niks nu twee voorzichtige polletjes, ontdekte een paar weken geleden wel een spontaan ontstane witte Veronica, die moet ik in de gaten houden.

De tomaat Outhouse cherry heeft zich ook dit jaar weer zelf uitgezaaid, een exemplaar heeft zich door een van de goudsbloemen omhoog gewerkt.

De fuchiaroze duizendblad, in de kleur waar ik ooit één pol van kocht, wordt omgeven door spontaan opgekomen venkelplantjes, kan enorm genieten van deze blad- en kleurcombinatie.

Probeer al een aantal jaren een super donkere fuchiaroze cosmos te kweken, mocht vorig jaar zaad plukken van plant verder op het complex, maar het is tot nu toe nog niet gelukt, de witte variant zie ik steeds minder spontaan terugkeren, ontdekte wel deze nieuwe kleur variant.

De paarse bolletjes zijn de bloemen van de wilde prei, daarachter staan wat rijen aardappelen die ik vandaag controleerde op ziek en zeer, vond dat ze er voortreffelijk bij stonden.

Reacties (4)

Paul

Hoi Veris,
Prachtig boeket hoor!. En wat een kleur op je tuin. Mooi verslag van het komen en gaan daar. Wat is het verhaal achter de eerste foto?
Groetjes en geniet ervan.

Veris-lente

Hé Paul,
Het verhaal bij eerste plaatje: ooit met deze kleur duizendschoon begonnen, maar ook de prachtige kleurencombinatie, niet geplant maar geheel spontaan ontstaan! Zo ontdekte ik laatst ook twee witte Veronica’s ook cadootjes van moeder natuur.
De dikke grote hommel was waarschijnlijk een koningin steenhommel.
Was je nog een antwoord schuldig over de moerasspirea: De moerasspirea bevat veel salicylzuur, een plantenhormoon dat een waarschuwingsboodschap naar de plant stuurt waardoor het verdedigingsmechanisme wakker wordt geschud, de plant zou daardoor sneller op belagers reageren, de bereiding van de thee die je dan over de bladeren zou sproeien is wel een dingetje moet bij precieze temperaturen gebeuren! Vroeger werden de bloemen gebruikt om akelige geuren te verdoezelen, en ook pijnstillende en koorts verlagende kwaliteiten hebben.
De laatste piepers gerooid i.v.m. eventueel toeslaan van aardappelziekte, oogstte mooie, grote aardappelen!!! Wordt stevig aanpakken op de tuin, na regenbuitjes van vorige weken groeit e.e.a. als kool en moet voorkomen dat het in zaad schiet, moet hard aan de slag om Veronica’s en Calendula’s in toom te houden.
Groet

Antje

Dag Veris,

Ik vind de eerste foto zo mysterieus…. de duizendschoon omringd door een mooie bodembedekker! En wat een schitterend boeket.

groetjes

Veris-lente

Hé Antje,
Op het mysterieuze plaatje staan natuurlijk geen duizendschonen maar duizendBLAD, midden tussen honderden uitgezaaide venkelplantjes, de natuurlijk ontstane combinaties van kleur en structuur vond ik, iedere keer dat ik op de volkstuin kwam, heel verrassend. De venkelplantjes zullen uitgroeien tot planten die wel anderhalve meter hoog kunnen worden, ze worden wel bodembedekker….....ga ze gebruiken als mulchmateriaal!!!
Wat ontzettend jammer dat je buxus ziek is, maar zag toevallig in aflevering van Beechgrove gardens dat er nog hoop is, in onderstaand adres voor video van Beechgrove op plusminus minuut 15 een uitleg, succes!!
Doe het rustig aan de komende dagen, maar ga vooral genieten.
Groet