10 tips om kuipplanten te overwinteren

Met hun uitbundige bloei en mediterrane of tropische ’look’ zijn kuipplanten echte sfeerbrengers. De meeste zijn niet winterhard en moeten in een vorstvrije ruimte overwinteren. Omdat er na 15 oktober kans is op nachtvorst, horen ze voor die tijd binnen te staan. Of niet? Groei & Bloei vroeg twee ervaringsdeskundigen om overwinteringstips.

Roel Vonk is chef van het kassencomplex in de Botanische Tuinen van Utrecht. Bert Rijken is secretaris van de regio Zuidwest van de Nederlandse Kuipplantenvereniging, een landelijke club met zo’n zeshonderd enthousiaste leden die het bezig zijn met kuipplanten wil bevorderen. Zij hebben de volgende tips voor je ...

10 overwinteringstips

1. Stop op tijd met bemesten

Het is belangrijk om de planten vanaf augustus alleen nog mest te geven met een laag stikstofgehalte (N) en relatief veel fosfor (P) en kali (K). Geef vanaf september helemaal geen mest meer.

2. Zorg dat de potkluit niet te nat wordt

Als de planten met een natte potkluit naar binnen gaan, loop je kans dat de wortels gaan rotten. Zet ze daarom voor het naar binnenhalen eventueel eerst een tijdje onder een afdak of onder de tuintafel, zodat de regen er niet bij kan.

3. Breng de planten zo laat mogelijk naar binnen

Planten die lang buiten blijven staan, zijn weerbaarder. Breng ze dus zo laat mogelijk naar binnen, maar let intussen wel goed op de weersverwachting en houd rekening met de herkomst van je planten. Let extra goed op bij jonge planten, die zijn gevoeliger voor vorst dan oudere exemplaren.

4. Pak 'm in

De wortels van planten zijn altijd minder goed bestand tegen vorst dan de bovengrondse delen en dat geldt des te meer voor planten in potten. Goed om te weten: er zijn speciale hoezen te koop voor het (tijdelijk) ’inpakken’ van planten in pot.

5. Geef water

Vrijwel alle kuipplanten zijn bladhoudend en dat maakt ze gevoelig voor uitdroging. Vooral bij een schrale, oostenwind is de kans daarop aanwezig. Zorg - zolang ze buiten blijven staan - voor een beschutte plek en geef bij droogte af en toe water.

6. Bladverliezend of bladhoudend?

Geschikte overwinteringsplekken voor bladhoudende kuipplanten (bijv. oleander en Callistemon) zijn een kasje of een koele kamer. Bladverliezende soorten (bijvoorbeeld knolgewassen) kunnen ook in het donker (garage, kruipruimte) overwinteren.

7. Juiste temperatuur, licht en water

De meeste kuipplanten verlangen een temperatuur tussen de 5 en 12 °C, maar sommige willen het kouder of warmer. Op de site van de kuipplantenvereniging (www.kuipplantenvereniging.nl/ overwintering/) staat een lijst met per soort de overwinteringseisen op het gebied van temperatuur, licht en waterbehoefte.

8. Vliesdoek tegen de kou

Over het algemeen is een iets te warme ruimte minder schadelijk dan wanneer het (langdurig) te koud is. Is dat laatste het geval, omwikkel de planten dan (luchtig) met vliesdoek.

9. Laat 'm niet verdrogen

Geef tijdens de overwintering heel matig water, maar let erop dat de planten niet verdrogen. Vaak ontstaan er eerder problemen door nattigheid dan door droogte

10. Overwinteringsadressen

Heb je geen geschikt onderkomen voor je kuipplant(en)? Er zijn ook overwinteringsadressen bij kwekers en tuincentra. Daar kun je kuipplanten tegen betaling laten overwinteren. We hebben er hier een paar op een rij gezet.

Tekst: Hester van Gent
Beeld: Gapphotos

Kuipplantenvereniging

Als het om de overwintering gaat, hebben leden van de Kuipplantenvereniging het makkelijk. De vereniging huurt een oude kas in Elshout, waar ze hun planten naar toe kunnen brengen. De 3000 vierkante meter grote kas stond afgelopen winter helemaal vol. ”Vanaf de eerste tot de laatste week van oktober kunnen de planten worden gebracht. De meeste worden gesnoeid voordat ze naar binnen gaan.

Minder kans op nachtvorst?

Er wordt wel gezegd dat niet-winterharde planten de winters steeds vaker overleven. Dat betekent echter niet dat de kans op vroege nachtvorst is afgenomen. Zijn de temperaturen de laatste jaren dan misschien minder extreem? Volgens Jordi Bloem van Meteo Consult is dit niet het geval. ”Bij weinig wind, een sneeuwdek en aanvoer van koude lucht kan het lokaal nog steeds best twintig graden vriezen. Dit hebben we ook de afgelopen tien jaar wel eens gehad, zoals op 6 januari 2009.”